Adrian Czaban: Komparativ genomik i Lolium-Festuca komplekset – molekylær information til planteforædling

Ph.d.-forsvar tirsdag den 30. juni 2015. Adrian Czaban.

Adrian Czaban

Adrian har anvendt genomiske og transcriptome data til at undersøge forbindelsen mellem arter inden for Lolium/Festuca-plantekomplekset. Arter fra dette kompleks understøtter græsmarker i landbruget over hele verden, og de udviser signifikant variation for mange landbrugsmæssigt vigtige egenskaber så som sygdomsresistens, kuldetolerance, væksthastighed og blomstringstid. Adrian har oprettet og sammenlignet mange Next Generation Sequencing datasæt ved brug af både RNA og DNA for at undersøge forskellene mellem arterne på nucleotid sekvensniveau. Traditionel fylogenetisk analyse med store proteindatasæt og kloroplast genomer understøtter tidligere identificerede fylogenetiske forbindelser. Men netværksbaseret analyse dokumenterer, at der forekommer adskillige netagtige hændelser mellem arterne.

Resultaterne bidrager til forståelsen af den genomiske variation, der ligger til grund for fænotypiske egenskaber. Det forudses, at den viden og de ressourcer, der er udviklet i dette projekt, vil fremme molekylær forædling til udvikling af mere produktive græsmarker.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik i Flakkebjerg, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Tirsdag den 30. juni 2015 kl. 13.00
Sted: Auditoriet, Aarhus Universitet Flakkebjerg, Forsøgsvej 1, 4200 Slagelse
Afhandlingens titel: Comparative Genomics in the Lolium/Festuca complex
Kontaktinfo: Adrian Czaban, e-mail: adrian.czaban@mbg.au.dk, tlf.: +45 50219761
Lektor, Kåre Lehmann Nielsen, Institut for Kemi og Biovidenskab - Sek. for Bioteknologi, Aalborg Universitet
Professor, Institutleder, Odd Arne Rognli, Institutt for plantevitenskap, Norges miljø- og biovitenskapelige Universitet
Lektor, Søren Borg, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University (chair)
Hovedvejleder:
Doctor Torben Asp, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Doctor Stephen Byrne, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.