Andrew Mark Louw: Nanoscience-løsninger til behandling af traumatiske rygmarvsskader

Ph.d.-forsvar, mandag den 15. juni 2015. Andrew Mark Louw.

Andrew Mark Louw

Rygmarvsskade er en progressiv nervedegenererende tilstand, der i ekstremt begrænset omfang kan afhjælpes medicinsk. I løbet af sit ph.d.-studium har Andrew Mark Louw forsøgt at anvende molekylærbiologi og nanovidenskab til at ændre resultaterne af disse livsændrende skader.

Forskningen behandler primært to primære udfordringer for rygmarvsregenerering: inflammation og neuron guidance. Inflammation er ansvarlig for progressiv sekundær vævsskade efter beskadigelse og er forårsaget af fortsat aktive immunceller - hvilket Andrew Mark Louw har vist effektivt kan slukkes for ved nanopartikel-medieret genterapi. Samtidig har beskadigede neuroner en bemærkelsesværdig evne til at regenerere tabte forbindelser, men de har også mistet den samme guidance de engang oplevede, da de blev dannet - Andrew Mark Louw viser, at en løsning kan være at anvende ensrettede nanofibre til at vise vejen for de voksende neuroner.

Dette arbejde kan også anvendes til regenerering efter perifer nerveskade og andre nerve-inflammatoriske og nerve-degenerative lidelser, såsom dissemineret sklerose og Parkinsons og Alzheimers sygdom.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Center for Interdisciplinært Nanoscience (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 15. juni 2015 kl. 13.15
Sted: Bygning 1593, lokale 012, Auditoriet, iNANO-Huset, Gustav Wieds Vej 14, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: The Application of Nanoscience for the Treatment of Spinal Cord Injuries
Kontaktinfo: Andrew Mark Louw, e-mail: amlouw@inano.au.dk, tlf.: 8715 6722, mobil: 6081 2147
Senior Lecturer Dr James Phillips, Biomaterials and Tissue Engineering, University College London, Storbritannien
Lektor Åsa Fex Svenningsen PhD, Institute for Molecular Medicine, Neurobiology Research, Syddansk Universitet
Seniorforsker Morten Foss (formand), iNANO, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Professor Jørgen Kjems, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.