Angela O’Sullivan: Styringskontrol af vinger hos bananfluer

Ph.d.-forsvar fredag 29. marts 2019, Angela O’Sullivan.

Angela O’Sullivan

Under sine studier undersøgte Angela O'Sullivan, hvordan bananfluer bruger deres vinger til at producere forskellige vibrationer. Hannerne bruger deres vinger til at flyve og synge en kærlighedssang til hunnerne. Hannerne genererer denne kærlighedssang ved at udstrække en vinge og vibrere den på en kontrolleret måde, og dermed producere et akustisk signal. Hunner lytter til denne sang og accepterer hanner som parringspartnere, hvis den er af god kvalitet. Ved at udføre funktionel billeddannelse af bananfluens muskler viste Angela, hvilke muskler der er aktive under sangproduktion. Hun brugte også genetiske værktøjer til at visualisere motorneuronerne, der signalerer til vingemusklerne, og ved at genetisk manipulere individuelle motorneuroner afdækkede hun det bidrag, de hver især gør til kærlighedssangen. Hun undersøgte også, om neuromodulation spiller en rolle i multifunktionel vinge styringskontrol.

De nye forskningsresultater bidrager til den grundlæggende forståelse af neuronkredsløb og afdækker detaljer om, hvordan et sparsomt motorsystem kan producere flere udgange.

Ph.d.-graden blev afsluttet ved Danmarks Forskningsinstitut for Oversættelsesnorovidenskab (DANDRITE), Videnskab og Teknologi, Aarhus Universitet.

Dette resumé blev udarbejdet af ph.d.-studerende

Tid: fredag d. 29. marts 2019 kl. 13.00
Sted: Bygning 1531, lokale 119, Aud-D2, Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Multifunctional Wing Motor Control of Song and Flight
Kontaktinfo: Angela O’Sullivan, angelaos@dandrite.au.dk
Professor Marion Silies, Faculty for Biology, Gutenberg University Mainz, Germany
Lektor Jean-Christophe Billeter, Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences, Faculty of Science and Engineering, University of Groningen, The Netherlands
Lektor Anni Hangaard Andersen, Molecular Biology and Genetics, Aarhus University (chair)
Lektor Anne von Philipsborn, DANDRITE, Aarhus University
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, 8000 Aarhus C.