AU fejrer elite-partnerskab

Europas flagskib inden for grundforskning i life sciences, EMBL, inddrager Aarhus Universitet som dansk partner. Dette fejres i Aulaen 5. marts med indvielse af neuroforskningscenteret DANDRITE, der skal gøre Aarhus til magnet for international topforskning i molekylær og translationel neurovidenskab.

Computerbehandlet billede af en nervecelle.

Tirsdag 5. marts markerer Aarhus Universitet to begivenheder, som alle medarbejdere er inviteret til at være med til at fejre ved et arrangement i Aulaen:

For det første har en af verdens førende grundforskningsinstitutioner inden for biovidenskab, det europæiske EMBL (European Molecular Biology Laboratory) i samarbejde med Lundbeckfonden peget på Aarhus Universitet som dansk partner i Nordic EMBL Partnership of Molecular Medicine. Danmark tilslutter sig således et partnerskab, der allerede har fungeret nogle år mellem Norge, Sverige og Finland.

For det andet fejrer Aarhus Universitet i den sammenhæng etableringen af neuroforskningscenteret, DANDRITE, the Danish Research Institute of Translational Neuroscience, der bliver de prestigefyldte rammer om det danske bidrag i partnerskabet.

Både forskere fra Health og Science and Technology står i spidsen for det nye neuroforskningscenter, der groft sagt vil underøge kommunikationsmønstre og -mekanismer mellem hjerneceller, hvad der går galt i den kommunikation, når vi bliver syge, og hvordan man kan udvikle lægemidler og behandlingsmetoder til gavn for patienterne og for etablering af nye virksomheder.

”Partnerskabet med EMBL er udsprunget af den frie forskning, og DANDRITE har både høje mål, ressourcer og frihed og vil opnå en førende infrastruktur. Det er vores mål at komme først med helt nye ideer frem for at følge op på andres”, siger direktøren for DANDRITE, professor Poul Nissen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik, der skal lede arbejdet sammen med professorerne Poul Henning Jensen og Anders Nykjær fra Institut for Biomedicin.

Ambitionerne for DANDRITE er derfor meget høje og vil i EMBLs tradition hvile på at tiltrække førende, yngre forskningsledere fra det internationale forskningsmiljø. Desuden er det et erklæret mål for DANDRITE at skabe grobund for nye virksomheder.