Bevilling til undersøgelse af sammenhæng mellem fertilitet og sygdommen endometriose

Pia Møller Martensen modtager en etårig bevilling på 500.000 kr. fra AU IDEAS til projektudvikling, der skal forske i kvinders nedsatte fertilitet forårsaget af sygdommen endometriose. Endometriose er en smertefuld, kronisk sygdom, der opstår, når væv, der ligner livmoderslimhinden, findes uden for livmoderen.

Pia Møller Martensen modtager en projektudviklingsbevilling fra AU IDEAS til at undersøge sammenhængen mellem fertilitet og sygdommen endometriose. Foto: Lisbeth Heilesen

Projektet vil omfatte en undersøgelse af de molekylære karakteristika ved implantation, støttet af en sammenlignende undersøgelse af forekomsten af endometriose og infertilitet i Japan og Danmark

Forskergruppen vil bl.a. undersøge, om der er en sammenhæng mellem forekomsten af endometriose og den deraf forårsagede infertilitet i Danmark og Japan.  I forbindelse med endometriose ser man en høj grad af betændelse. Da fiskeolier er rige på n-3-fedtsyrer og har en gavnlig virkning på betændelse i hjerte-/kar- og ledsygdomme vil forskegruppen ved hjælp af sammenlignende undersøgelser mellem kvinder i Danmark og Japan se, om kosten har en betydning for forekomsten af endometriose. Den japanske befolkning er kendt for at spise mange fisk.

Tidligere undersøgelser har givet modstridende resultater for risikoen for endometriose i forskellige befolkninger. Derfor er en sammenlignende undersøgelse mellem Danmark og Japan vigtig og kan give indikationer om en kost rig på n-3 fedtsyrer, der fås gennem fisk, kan påvirke forekomsten og sværhedsgraden af endometriose, da de to lande har forskellige kostvaner.

Forskergruppen vil også fokusere på, om folinsyre eller interferon sammen med hormonerne progesteron og østrogen samt  udtrykket af generne HoxA10 og HoxB2 kan bidrage til en succesfuld implantation.

Hvis der viser sig at være en sammenhæng, vil man kunne regulere teknikkerne ved opsætning af æg (in vitro-fertilisering) for at opnå en højere grad af vellykkede graviditeter.

Baggrundsinformation

Endometriose er en kronisk sygdom, hvor væv fra livmoderslimhinden er beliggende uden for livmoderen, ofte i bækken-hulrummet, men også i mere fjerne regioner. Symptomerne omfatter nedsat evne til at blive gravid, kroniske bækkensmerter, menstrutionssmerter og smerter under samleje.

I dag kan endometriose kun diagnosticeres enten ved ultralyd, hvis æggestokkene er involveret, eller ved operation. Det er blevet anslået, at 5-10% af fertile kvinder lider af sygdommen, og i en befolkning af kvinder med dysmenoré (smertefulde menstruations-perioder), har omkring 50% endometriose. Omkring 40% af de kvinder, der kommer til fertilitetsklinikker lider af endometriose. Det er uklart, hvorledes sygdommen endometriose opstår. Risikoen er øget 7-9 gange for kvinder, der har en nær slægtning (mor og/eller søster) med endometriose, hvilket kunne tyde på at det til dels er arveligt.

Pia Møller Martensen er ansat som lektor ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved Aarhus Universitet. Projektet, der i første omgang løber fra 2012-2013, involverer samarbejde med overlæge Ulla Breth Knudsen, leder af Fertilitetsklinikken ved Aarhus Universitetshospital, Skejby samt lektor Annette Skovsted Hansen, Institut for Kultur og Samfund, Asienstuder, Aarhus Universitet.

AU Ideas

Aarhus Universitets Forskningsfond og Aarhus Universitet igangsatte AU Ideas for at stimulere projektudvikling og etablering af pilotcentre til at hjælpe visionære og originale projektideer frem mod fuld udfoldelse. Centrene kan i løbet af de kommende tre til fem år udøve fri forskning inden for en række forskellige emner, mens midlerne til projektudvikling giver ansøgerne mulighed for i et til to år at udvikle på en idé og teste dens holdbarhed.

På grund af de mange kvalificerede idéer blev pengesummen øget fra 50 til 78,4 millioner kroner til i alt 30 projekter og 15 pilotcentre.

Pia Møller Martensen
pmm@mb.au.dk