Bjørn Panyella Pedersen modtager ST Science Award 2015

ST uddeler hvert år i juni måned seks priser til personer ved fakultetet, der har gjort en stor indsats – generelt og i året, der er gået - og Bjørne Panyella fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik modtager ST Science Award.

Bjørn Panyella Pedersen (Foto: Lisbeth Heilesen)
Fire modtagere af ST Awards 2015 sammen med dekanen. Fra venstre ses Peter Frank Tehrani (ST Education Award 2015), dekan Niels Chr. Nielsen, Inga Jensen Mumm (ST TAP Award 2015), Esben Auken (ST Industrial Collaboration Award 2015) og Bjørn Panyella Pedersen (ST Science Award 2015). Mie Birkbak (ST Talent Award 2015) var på udlandsophold. (Foto: Peter Gammelby, ST KOM).

ST Science Award 2015 tildeles adjunkt Bjørn Panyella Pedersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik.

Bjørn Panyella Pedersen er en af de hurtigste ”rising stars” på vores talenthimmel. Allerede under sin ph.d.-uddannelse viste Bjørn sit talent. Arbejdet resulterede i blandt andet to Nature-artikler, og Bjørn modtog Lundbeckfondens Talentpris.

Efter en afstikker til Californien besluttede han sidste år at vende hjem til AU, hvor han på forbilledlig vis har skaffet sig gode muligheder for at etablere sin egen forskningsgruppe gennem en Sapere Aude forskningslederbevilling på 7 mio. kr., et tre?årigt AIAS?Fellowship og endelig det prestigefyldte ERC Starting Grant fra Det Europæiske Forskningsråd på i alt 11 mio. kr.

Aktuelt er Bjørn netop blevet udvalgt som 2015 DuPont Young Professor samt optaget som medlem af Det Unge Akademi under det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab.

De seks priser der gives inden for forskellige områder. Til hver af de seks priser hører et diplom og en økonomisk pris på 10.000 kr. De seks priser er: