Bjørn Panyella Pedersen tildelt ”Early Career Grant” fra DuPont

Adjunkt Bjørn Panyella Pedersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, er blevet tildelt det meget prestigefyldte ”Early Career Grant” fra DuPont.

Forskningsgruppen bag den forskning, der har resulteret i et ”Early Career Grant” fra DuPont til Bjørn Panyella Pedersen. Fra venstre Line Lindgreen Eriksen, Bjørn Panyella Pedersen og Peter Aasted Paulsen. (Foto: Lisbeth Heilesen).

Bjørn P. Pedersen er blevet udvalgt som en af ni “2015 DuPont Young Professors”.

Med udvælgelsen følger en bevilling til at forfølge fremtidig ambitiøs forskning med bioteknologisk anvendelsesområde. Bevillingen er blevet tildelt på basis af den forskning Bjørn Panyella Pedersen har udført med sin forskningsgruppe postdoc Peter Aasted Paulsen og bachelorstuderende Line Lindgreen Eriksen.

"Dette er en fantastisk anerkendelse af vores igangværende arbejde og en stor ære for mig. Forskningen i min gruppe har fokus på at forstå sukker- og kolesteroltransport på et strukturelt niveau,” udtaler Bjørn Panyella Pedersen. ”Der er et stærkt behov for at forstå disse processer mere detaljeret både ud fra et grundforskningsmæssigt og fra et bioteknologisk perspektiv. Gruppen blev startet for omkring et år siden, og jeg er meget stolt over, at vi på denne relativt korte tid har været i stand til at etablere en position, der har tilladt dette spændende udgangspunkt for vores fremtidige forskning,” slutter Bjørn P. Pedersen.

DuPont Young Professor Programmet støtter talentfulde, unge universitetsforskere i de tidlige faser af deres karriere. Siden oprettelsen i 1918 har DuPont Young Professor Award støttet mere end 700 unge forskere primært i USA med over US$ 50 millioner.
De ni medlemmer af ”DuPont Young Professor Class of 2015” er alle dygtige forskere ved førende universiteter rundt om i verden. DuPont vil støtte denne enestående internationale og tværfaglige gruppe med over US$ 400,000 i løbet af de næste to år til deres forskning, der fremmer grundforskning til at imødegå globale udfordringer inden for fødevarer, energi og beskyttelse.

Bjørn Panyella Pedersen

Institut for Molekylærbiologi og Genetik/Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS)
bpedersen@aias.au.dk – 87153687