Christian Fogt Hjorth: Forbedret stabilitet af insulin-medicin – karakterisering af vigtige nedbrydningsprodukter

Ph.d.-forsvar, mandag den 31. august 2015. Christian Fogt Hjorth.

Christian Fogt Hjorth

Christian Fogt Hjorth har undersøgt lægemidler indeholdende human insulin, som anvendes til behandling af diabetes. Insulin og andre proteiner er svære at lave til lægemidler, da de kan nedbrydes, falde sammen eller klumpe sammen under opbevaring. Christian Fogt Hjorth har undersøgt, hvordan to insulin-molekyler kan krydsbinde til hinanden under opbevaring af insulin-lægemidlet. Denne type af insulin-nedbrydningsprodukt havde meget interessante egenskaber og er den første af sin slags til at være karakteriseret i detaljeret grad med flere metoder til protein-karakterisering.

Christian Fogt Hjorths forskning har medført en øget forståelse af insulin-molekylet, og hvordan man kan optimere nye insulin-produkter med henblik på øget stabilitet – som på sigt vil føre til forbedret behandling af diabetes-patienter verden over.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet i samarbejde med Novo Nordisk A/S, Måløv.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 31. august 2015 kl. 14.15-17.00
Sted: Lokale E5K11, Novo Nordisk A/S, Måløv
Afhandlingens titel: Identification of components in High Molecular Weight Products: Their properties and mechanism of formation
Kontaktinfo: Christian Fogt Hjorth, e-mail: cfth@novonordisk.com, tlf.: 2721 2465. Gæster skal registrere sig en uge før forsvaret med henblik på at få udleveret gæste-adgangskort. Begrænsede pladser.
Professor John Carpenter, Skaggs School of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, University of Colorado, USA
Professor Kasper Dyrberg Rand, Department of Pharmacy, Københavns Universitet
Professor Rikke Louise Meyer (formand), iNANO og Institut for Bioscience, Aarhus Universitet
Professor Daniel Otzen, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Principal Scientist Helle Naver, Diabetes Protein Engineering, Novo Nordisk A/S
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.