Chuanxu Yang: Udvikling af et delivery system i nano-størrelse til RNAi lægemidler

Ph.d.-forsvar, mandag d. 3. november 2014, Chuanxu Yang

Chuanxu Yang

I løbet af sit ph.d.-studium har Chuanxu Yang forsket i vesikler i nano-størrelse til delivery af RNA interferens (RNAi) lægemidler. Dobbelt-strenget RNA, som syntetisk såkaldt short interfering RNA (siRNA) og endogent mikroRNA (miRNA), giver anledning til RNAi, som er en post-transkriptionel metode til hæmning af gen-udtryk. RNAi har været i vælten for sit potentiale for udvikling af nye lægemidler pga. muligheden for at hæmme udtrykket af et vilkårligt gen, inklusive de såkaldte undruggable targets, specifikt og effektivt.

En stor udfordring inden RNAi-lægemidlerne kan indløse deres potentiale er at skabe ufarlige og effektive delivery systems, som kan transportere siRNA til det ønskede sted i de ønskede celler. Chuanxu Yang har udviklet forskellige såkaldte nanocarriers, inklusive polyplexer, liposomer og theranostics, og undersøgt deres biomedicinske potentiale.
Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Tid: Mandag d. 3. november 2014 kl. 13.15
Sted: 1532-116, Auditorium G1, Institut for Matematik, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Nanoparticle-Based Delivery System for Biomedical Applications of RNAi
Kontaktinfo: Chuanxu Yang, e-mail: chuanxuyang@inano.au.dk, tlf.: 5261 8813
Lektor, Dr. R. M. (Ray) Schiffelers, University Medical Center Utrecht, Department of Clinical Chemistry and Haematology, Utrecht, Holland
Lektor Camilla Foged, Biomacromolecular Drug Delivery, Department of Pharmaceutics and Analytical Chemistry, Faculty of Pharmaceutical Sciences, Københavns Universitet
Seniorforsker Morten Foss (formand), iNANO, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Professor Jørgen Kjems, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.