Claudia Iasillo: Relationen imellem RNA transskription og RNA processering

Ph.d.-forsvar, onsdag den 26. oktober 2016. Claudia Iasillo

Claudia Iasillo

Igennem sit ph.d.-studium har Claudia Iasillo undersøgt aktiviteten af nogle specifikke proteiner involveret i RNA biogenese. I eukaryote celler transskriberes RNA i kernen ud fra en DNA template, af specifikke enzymer kaldet for RNA polymeraser. Forskellige typer af RNA syntetiseres af forskellige RNA polymeraser. For at modnes til funktionelle RNA’er skal pre-RNA igennem en række generelle modningsprocesser hvilket kan ske både under og efter transskriptionen.  Ved at benytte sig af high-throughput sekvenserings metoder, har Claudia undersøgt interaktioner imellem proteiner involveret i både RNA syntese og RNA processering. Studierne viste at et specifikt protein, ARS2 er vigtig for reguleringen af RNA metabolismen.

Disse nye opdagelser er med til at belyse den specifikke rolle som ARS2 og andre samspillende proteiner har i biogenesen af forskellige RNA arter.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology,  Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag den 26. oktober 2016 kl. 12.30
Sted:
Bygning 3130, lokale 303, Konferencerum Science Park, Gustav Wieds Vej 10C, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel:
Rolle af CBCA i RNA biogenese
Kontaktinfo:
Claudia Iasillo, e-mail: iasillo@mbg.au.dk

Permanent forsker - CR1 INSERM, HDR Martin Dutertre, UMR 3348 CNRS Institut Curie - Centre de Recherche, Université Paris Sud, Frankrig
Lektor Klaus Hansen, Biotech Research & Innovation Centre (BRIC), Københavns Universitet
Professor Claus Oxvig (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Professor Torben Heick Jensen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Dr. Edouard Bertrand, Institut de Génétique Moléculaire de Montpellier (IGMM), Montpellier, Frankrig
Sprog:
Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.