Claus Tofting-Olesen: Studier af ikke-ribosomale peptid syntetaser

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 19. april 2016. Claus Tofting-Olesen.

Claus Tofting-Olesen

I løbet af sit ph.d.-studium har cand.scient. Claus Tofting-Olesen forsket i ikke-ribosomale peptid syntetaser (NRPS). NRPS'erne er blandt verdens største enzymer, og de producerer meget komplekse molekyler hvoraf flere regnes for at være blandt de vigtigste lægemidler vi kender.  Mekanismerne bag dannelsen af disse værdifulde molekyler er for nuværende ikke fuldstædigt belyst og målet med forskningen har været at opnå yderlig forståelse af hvordan NRPS'erne fungerer. Claus Tofting-Olesen har fokuseret på NRPS'er i skimmelsvampene fra slægten Fusarium.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Tirsdag den 19. april 2016, kl. 13.00.
Sted: Bygning 1324, lokale 011, Tvillingeauditorierne, Bartholins Allé 10, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel:
Structural Studies of Fungal Nonribosomal Peptide Synthetases
Kontaktinfo: Claus Tofting-Olesen, e-mail: Clausol@mbg.au.dk, tlf.:+4561273042

Professor Michael Toft Overgaard, Institut for Kemi og Biovidenskab - Sek. for Bioteknologi, Aalborg Universitet, Danmark
Professor Sean Doyle, Department of Biology, Maynooth University, Maynooth, Co. Kildare, Irland
Professor Claus Oxvig (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Lektor Ditlev E. Brodersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.