Dagmara Podzimska-Sroka: NAC transkriptionsfaktorer der er involveret i senescens i byg

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 8. december 2015. Dagmara Podzimska-Sroka.

Dagmara Podzimska-Sroka

Ældning (senescens) er en kompleks og yderst kontrolleret sidste fase i bladudviklingen, der resulterer i en koordineret nedbrydning af makromolekyler og en efterfølgende re-mobilisering af komponenter til andre dele af planten. Regulering af senescens afhænger ikke kun af plantens udviklingsmæssige alder, men er også påvirket af interne og miljømæssige faktorer. Nyere forskning har forbedret vores forståelse af reguleringen af bladsenescens. Der er identificeret og karakteriseret flere forskellige senescensmutanter og fundet et stort antal gener, der viser forøget ekspression under senescens. Selv om senescensprocessen er blevet grundigt undersøgt i modelplanten Arabidopsis, er viden om den molekylære mekanisme, som driver senescens i afgrødeplanter, stadig begrænset.

Dagmara Podzimska-Sroka har undersøgt den rolle, som NAC transkriptionsfaktorer har i reguleringen af senescens i byg med henblik på at fremskaffe flere fingerpeg om den genetiske procesmekanisme i korn. I sin forskning har Dagmara Podzimska-Sroka vist, at tre enkeltstående medlemmer af denne familie, HvNAC005, HvNAC013, og HvNAC026, påvirker udvikling og senescensregulering i byg.

De opnåede forskningsresultater understøtter vigtigheden af bygs NAC transkriptionsfaktorer i kontrollen af bladsenescens og øger vores forståelse af reguleringsmekanismerne ved bladsenescens i kornafgrøder.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Tirsdag den 8. december 2015, kl. 12.00
Sted: Auditorium, Forskningscenter Flakkebjerg, Aarhus Universitet, Forsøgsvej 1, 4200 Slagelse
Afhandlingens titel: Characterization of senescence-associated NAC transcription factors in barley (Hordeum vulgare L.)
Kontaktinfo: Dagmara Podzimska-Sroka, e-mail: dagmara.podzimska-sroka@mbg.au.dk, tel.: 52909092
Seniorforsker Jennifer Stephens, James Hutton Institute, University of Dundee, Storbritannien
Docent Matti Leino, Institut for Agroøkologi, Linköpings Universitet, Sverige
Lektor Søren Borg (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Seniorforsker, Per Langkjær Gregersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Seniorforsker, Inger Bæksted Holme, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.