Ung forsker modtager stor bevilling til at forske ved australsk universitet

Malene Runge Jepsen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik (MBG) har ved en ceremoni hos Novo Nordisk Fonden modtaget en postdoc-bevilling til at forske ved Monash University i Australien i tre år, efterfulgt af et års forskning ved MBG.

Malene Runge Jepsen har ved en ceremoni hos Novo Nordisk Fonden modtaget en postdoc-bevilling til at forske ved Monash University i Australien i tre år, efterfulgt af et års forskning ved MBG. Malene ses midt i billedet i stribet bluse (Foto: Novo Nordisk Fonden)
Malene Runge Jepsen (Foto: Novo Nordisk Fonden)

Til september rejser Malene Runge Jepsen, som d. 20. maj forsvarer sin ph.d.-afhandling ved MBG, til Monash University i Australien, hvor hun de næste tre år skal forske i en type af celleforandringer, der giver ophav til brystkræft. Opholdet bliver finansieret via en postdoc-bevilling fra Novo Nordisk Fonden på 3,2 mio. kr.

Ifølge Malene Runge Jepsen er brystkræft den hyppigst diagnosticerede kræftform hos kvinder i den vestlige verden, og da det er et emne som interesserer hende meget, så hun sig om i verden for at finde en forskergruppe, der er anerkendt inden for dette område, da det er kutyme ved AU, at man arbejder i et udenlandsk laboratorium som postdoc, når man har opnået sin ph.d.-grad, for at få yderligere inspiration og international erfaring.

"Her fandt jeg frem til  professor Christina A. Mitchell i Australien, hvis arbejde fokuserer på at forstå den biokemiske baggrund for celleforandringer samt studere konsekvenserne af disse i en fysiologisk sammenhæng i dyremodeller," udtaler Malene Runge Jepsen. "Dette arbejde ville jeg gerne være en del af, og jeg henvendte mig derfor til hende for at indlede et samarbejde. Hun udviste stor interesse, og med bevillingen fra Novo Nordisk Fonden er det nu muligt at realisere projektet i hendes forskningsgruppe," udtaler Malene.

”Det er en unik chance for mig at få lov til at arbejde sammen med førende forskere inden for mit felt, og det vil helt sikkert give mig en enorm viden, som jeg kan tage med tilbage til Danmark,” tilføjer Malene, "og bevillingen inkluderer midler, som tillader mig efterfølgende at fortsætte mit arbejde på MGB og derved etablere mig som selvstændig forsker”.

Professor Claus Oxvig, der har været vejleder for Malene under hendes ph.d.-studier udtrykker det således: ”Det er fuldt fortjent, at Malene modtager denne højt estimerede bevilling til at arbejde som postdoc ved Monash University. Hun besidder absolut de evner, der gør hende til en førsteklasses forsker. Det forhold, at bevillingen fortsætter efter at Malene er kommet tilbage til Danmark, er unikt. Det bidrager til at sikre ro og kontinuitet på et kritisk tidspunkt i hendes karriereforløb”.

”Malenes arbejde i Australien vil derudover utvivlsomt have stor betydning for den eksisterende forskning på MBG, fordi Malene kommer til at bringe både ny viden og kunnen samt et værdifuldt netværk med tilbage til Danmark,” slutter Claus Oxvig.

Om bevillingen

Novo Nordisk Fonden støtter yngre, ambitiøse forskere i Norden med et postdocstipendium til udførelse af basal, translationel og/eller klinisk forskning inden for endokrinologi/metabolisme. Stipendiet giver mulighed for at udføre et forskningsprojekt, hvori mindst tre år dedikeres til arbejdet ved et universitet, hospital eller anden forskningsinstitution i udlandet, efterfulgt af op til et år ved et universitet, hospital eller tilsvarende forskningsinstitution i det nordiske hjemland.

Novo Nordisk Fonden støtter yngre, lovende forskere for at sikre Nordens position blandt verdens førende inden for endokrinologisk/metabolisme forskning. Fonden søger at nå denne målsætning ved: 1) At give stipendiaten mulighed for at opnå viden, træning og erfaring i et internationalt forskningsmiljø. 2) At facilitere tilbagevenden til, og integration i, det nordiske forskningsmiljø og dermed trække viden og ekspertise tilbage til hjeminstitutionen.

Videnskabelig assistent Malene Runge Jepsen
malenerj@mbg.au.dk - mobil: 2160 7322