Denis Selnihhin: Enkeltmolekylebiosensor - at iagttage nanomaskiner til at løse en opgave

Ph.d.-forsvar, fredag den 12. juni 2015. Denis Selnihhin.

Denis Selnihhin

I løbet af sit ph.d.-studium har cand.scient. Denis Selnihhin udviklet en enkeltmolekylebiosensor konstrueret af DNA. DNA er et foretrukket materiale inden for DNA-nanoteknologi, som har givet forskerne mulighed for at realisere nanoteknologiens drømme: At skabe avancerede nanomekaniske enheder, der kan anvendes til at løse forskellige opgaver på nanoskala. Denis Selnihhin har konstrueret og undersøgt et nanoapparat, der kan fungere som biosensor med et optisk output signal, der kan følges ved hjælp af et standardmikroskop.

Yderligere integration af biosensoren med billige og bærbare mikroskoper kan potentielt have stor betydning for analytisk anvendelse inden for mange forskellige områder.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 12. juni 2015 kl. 12.30
Sted: Bygning 1593, lokale 012, Auditoriet, iNANO-Huset, Aarhus Universitet, Gustav Wieds Vej 14, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Development of DNA origami single molecule biosensor
Kontaktinfo: Denis Selnihhin, e-mail: denis@inano.au.dk, tlf.: 3133 1392
Lektor Francesco Ricci, Dipartimento di Scienze e Tecnologie Chimiche, Università di Roma Tor Vergata, Italien
Professor Alex Toftgaard Nielsen, Novo Nordisk Foundation Center for Biosustainability, Danmarks Tekniske Universitet
Seniorforsker Morten Foss (formand), iNANO, Aarhus Universitet
Professor Jørgen Kjems, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Adjunkt Ebbe Sloth Andersen, iNANO, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.