Dennis Vestergaard Pedersen: Strukturelle og funktionelle studier af komplement faktor P og dets funktion som positiv regulator i det humane komplement system

Ph.d.-forsvar, torsdag den 1. december 2016. Dennis Vestergaard Pedersen.

Dennis Vestergaard Pedersen

Dennis V. Pedersen har som ph.d.-studerende undersøgt proteiner fra den alternative aktiveringsvej i det humane komplement system. Dette system udgør en essentiel del af det medfødte immunsystem og er et effektivt forsvar mod sygdomsfremkaldende mikroorganismer og døende værtsceller. Komplement faktor P (FP) spiller en vigtig rolle ift. reguleringen af komplementsystemet, idet FP stabiliserer et proteolytisk enzymkompleks kaldet C3bBb. Endvidere menes FP at være i stand til at rekruttere komplementproteiner til døende værtsceller og nogle sygdomsfremkaldende mikroorganismer. En detaljeret beskrivelse af FP og dets funktion udgør således et vigtigt, men hidtil ubesvaret, spørgsmål i moderne immunologi.

Dennis V. Pedersen har ved brug af røntgenkrystallografi studeret hvordan FP binder og stabiliserer enzymet C3bBb. Derudover har funktionelle studier med forskellige versioner af FP hjulpet Dennis V Pedersen til at forstå, hvordan FP’s evne til at danne oligomerer bidrager til dets funktion. Disse undersøgelser forklarer ligeledes hvorfor en sjælden FP mutation fundet i nogle få patienter medfører en dødelig defekt i immunsystemet.

Ph.d.-studiet er udført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resume er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 1. december 2016, kl. 9.30
Sted:
Bygning 1532, lokale 122, Auditorium G2, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C, Ny Munkegade 118, 8000 Aarhus C, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Structural and functional characterization of human complement factor P
Kontaktinfo: Dennis V. Pedersen, e-mail: dennisvp@mbg.au.dk, tlf.: +45 29634392 .
Professor Brian Geisbrecht, Institut for Biokemi og molekylær biofysik, Kansas State University
Lektor Søren Werner Karlskov Hansen, Institut for molekylær medicin, Cancer- og Inflammationsforskning, Syddansk Universitet
Lektor Ditlev Egeskov Brodersen (formand), Institut for molekylærbiologi og genetik, Aarhus Universitet
Professor Gregers Rom Andersen, Institut for Molekylærbiologi og genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.