Dino Demirovic: Hvorfor bliver vi gamle og hvordan måler vi den biologiske alder?

Ph.d.-forsvar, onsdag den 26. august 2015. Dino Demirovic.

Dino Demirovic

Det Darwinianske formål med livet for et biologisk system er reproduktion og fortsættelsen af generationer. Når dette er opfyldt er skæbnen for individet uvis og før eller siden vil alle individet dø. Ingen organisme, på det individuelle niveau, har nogensinde levet for evigt, og derfor er konsekvenserne for livet givet.

Under sine studier har Dino Demirovic forsket i forståelsen af hvorfor og hvordan humane celler mister deres ungdommelighed og bliver gamle. Et af de vigtigste karakteristika for unge celler er deres evne til at tolerere stress, hvor de gamle celler ikke kan gøre det ligeså effektivt. For at forstå disse ændringer har Dino gennem sine studier og forskning udviklet en ny metode til at bestemme syv forskellige cellulære stress responser. Dette kan bruges til at danne stress respons profiler af sunde unge og gamle celler, som kan bruges til at bestemme niveauet af sundhed og den biologiske alder af et individ.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Laboratoriet for Cellulær Aldring, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag den 26. august 2015, kl. 13.00
Sted: Bygning 1253, lokale 217, William Sharff, Sø-Auditoriet, Bartholins Allé 3, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Establishing stress response profiles in ageing human cells as markers of health    Kontaktinfo: Dino Demirovic, e-mail: did@mbg.au.dk
Professor Pidder Jansen-Dürr, Forschungsinstitut für Biomedizinische Alternsforschung, University of Innsbruck, Østrig
Lektor Hanne Cathrine Bisgaard, Institut for Cellulær og Molekylær Medicin, Københavns Universitet
Lektor Ernst-Martin Füchtbauer, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet (formand)
Lektor Suresh Rattan, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C