Er komælk en ekstraordinær kilde til vitamin B12?

Ph.d.-forsvar, torsdag d. 8. juni 2017. Christian Bredgaard Juul.

Christian Bredgaard Juul

Vitamin B12 (B12) mangel og tilhørende følgesygdomme er udbredte over hele verden. I løbet af sine studier har Christian Bredgaard Juul undersøgt hvorvidt det B12-bindende protein i komælk, transcobalamin, stimulerer optaget af B12 i tarmen. Hans resultater viser, at transcobalamin fra komælk øger optaget af B12 i en cellebaseret model af den humane tyndtarm.

Disse resultater indikerer en specifik mekanisme for tarmoptag af B12 fra komælk og bidrager til en bedre forståelse af den høje tilgængelighed af mælkens B12. Denne viden kan potentielt udnyttes til at reducere B12 mangel i udsatte grupper.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 8. juni 2017, kl. 13.00
Sted: Bygning 3130, lokale 303, konferencerummet, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Gustav Wieds Vej 10 C, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Investigating the effect of bovine transcobalamin on the absorption of cobalamin (vitamin B12) – studies in cell culture and the rat.
Kontaktinfo: Christian Bredgaard Juul, e-mail: cbjuul@mbg.au.dk, tlf.: +45 87 15 55 31.
Forskningsprofessor Edward V. Quadros, Departments of Medicine/Cell Biology/Biochemistry, SUNY-Downstate Medical Center, USA.
Professor Torben Moos, Laboratoriet for Neurobiologi, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi, Aalborg Universitet, Danmark.
Lektor Anni Hangaard Andersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet Danmark.
Hovedvejleder:
Seniorforsker Christian Würtz Heegaard, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark.
Medvejleder:
Seniorforsker Jan Trige Rasmussen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark.
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Forsvaret er offentligt. Ph.d.-afhandlingen ligger til gennemsyn ved Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.