Erik Østergaard Jensen fortsætter som leder for Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Erik Østergaard Jensen, 58 år, er blevet ansat i endnu en periode som leder for Institut for Molekylærbiologi og Genetik, der med godt 600 studerende på forskellige niveauer og 315 ansatte, er et af de største på Aarhus Universitet.

Erik Østergaard Jensen

Det er en meget rutineret lederskikkelse på Aarhus Universitet, der med sin ansættelse skal føre Institut for Molekylærbiologi og Genetik (MBG) videre mod at kombinere grundvidenskabelige og anvendelsesorienterede grupper for at skabe et institut med endnu mere markant strategisk forskning baseret på et meget stærkt grundvidenskabeligt fundament.

"Denne ansættelse giver mig mulighed for at føre instituttet frem mod en længe ventet fysisk samling af instituttet, der uden tvivl vil styrke instituttet væsentligt og realisere det fulde udbytte af fusionen fra 2011, både hvad angår forskning, undervisning, myndighedsbetjening og samarbejde med erhvervslivet," udtaler Erik Østergaard Jensen.

Erik Østergaard Jensen havde allerede stor ledelseserfaring, da han i 2011 satte sig i institutlederstolen for det dengang nyetablerede Institut for Molekylærbiologi og Genetik. Inden havde han været institutleder ved Molekylærbiologisk Institut i syv år.

Erik Østergaard Jensen har altid haft stor interesse for undervisningen og ph.d. uddannelsen, ligesom de mere anvendelsesmæssige aspekter af forskningen også har hans opmærksomhed. Hans forskningsinteresse ligger inden for plantemolekylærbiologien, hvor han har undersøgt samspillet mellem bælgplanter og kvælstofbindende bakterier.

Erik Østergaard Jensen blev cand.scient. i biologi fra Aarhus Universitet i 1981, hvorefter han blev ansat som forskningsassistent og senere adjunkt ved Molekylærbiologisk Institut. I 1985 opnåede han ph.d.-graden fra Aarhus Universitet. Derefter var han postdoc ved Max Planck Institut für Züchtungsforschung i Køln i Tyskland, hvorefter han vendte tilbage til Molekylærbiologisk Institut, hvor han fik en fastansættelse som lektor i 1989.

Institutleder Erik Østergaard Jensen
eoj@mbg.au.dk - 28992567