Ewa Terczyńska-Dyla: Hvorledes den genetiske baggrund påvirker vores evne til at bekæmpe hepatitis C virusinfektion

Ph.d.-forsvar, fredag den 4. september 2015. Ewa Terczy?ska-Dyla.

Ewa Terczy?ska-Dyla

Flertallet af hepatitis C virusinficerede individer udviser ingen umiddelbare tegn på leverinfektion men udvikler i stedet langsomt en kronisk infektion, der svækker leverens funktion og kan udløse udviklingen af kræft i leveren. Evnen til at eliminere infektionen er forskellig fra patient til patient og er stærkt afhængig af deres genetiske baggrund og i særdeleshed af ét gen, der koder for et antiviralt protein, der kaldes interferon-?4.

I løbet af sit ph.d.-studium har Ewa Terczy?ska-Dyla undersøgt funktionen af interferon-?4 for at bestemme dets rolle i udviklingen af sygdommen. Studiet viste overraskende, at der er en højere risiko for, at behandlingen slår fejl hos patienter, der har den mest aktive form af interferon-?4 end hos de, der enten slet ikke har interferon-?4 eller har den mindre aktive form deraf. De nye forskningsresultater demonstrerer, at selv et antiviralt protein, hvis formål egentlig er at bekæmpe infektionen, kan have en skadelig effekt i visse sygdomssammenhænge. Studiet bidrager således med ny viden om, hvorledes vores immunforsvar beskytter os mod virusinfektion, og hjælper os med at identificere patienter, der er vanskelige at helbrede og derfor kræver særlig behandling.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 4. september 2015 kl. 13.00
Sted: Bygning 3130, lokale 303, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Gustav Wieds Vej 10C, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Functional studies of interferon ?4 and the high affinity chain of the type III interferon receptor complex.
Kontaktinfo: Ewa Terczy?ska-Dyla, e-mail: ewat@mbg.au.dk, tlf.: 5276 8464
Professor Jens Bukh, Hvidovre Hospital, Københavns Universitet, Danmark
Professor, Managing director, Grant Gallagher, Institute for Biomarker Research, Rowan University, USA
Lektor Ernst-Martin Füchtbauer (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Hovedvejleder:
Lektor Rune Hartmann, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.