Forskere fra molekylærbiologi og genetik henter mange strategiske midler

Ved seneste bevillingsrunde får forskere fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik ikke mindre end tre ud af ti bevillinger fra DSF’s programkomité for Sundhed, fødevarer og velfærd.

Programmet for Sundhed, fødevarer og velfærd hører under Innovationsfonden, og det giver tilskud til strategisk forskning, der bidrager til at sikre en bæredygtig og konkurrencedygtig produktion af sunde fødevarer til forbrugerne.

Dette har ikke mindre end tre forskere fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik formået at få bevillinger til, idet adjunkt Stig Uggerhøj Andersen fra Sektionen for Plantemolekylærbiologi har fået 17 mio. kr. til at øge mængden af naturligt kvælstof i økologisk landbrug, lektor Henrik Brinch-Pedersen fra Sektionen for Afgrødegenetik og Bioteknologi, der hører til i Flakkebjerg, har fået godt 12 mio. kr. til at udvikle naturlige farvestoffer i fødevarer, mens lektor Anders Olsen, Sektionen for Molekylær intervention har fået 10 mio. kr. til at opklare, hvorfor nogle bakterier er sunde og nogle skadelige.

Institutleder Erik Østergaard Jensen er meget stolt over, at instituttets medarbejdere formår at tiltrække en så stor andel af bevillingerne fra programmet: "Vi har gennem længere tid haft fokus på at tiltrække midler fra fonde med et strategisk sigte, og så er det jo dejligt, når det lykkes som nu."

”Instituttets forskere får godt 39 mio. kr. ud af en pulje på 177 mio. kr., og det er jo vildt imponerende. Samtidig er det en stor anerkendelse af det høje forskningsniveau på instituttet, samt evnen til at overføre denne forskning til strategiske projekter,” udtaler Erik Østergaard Jensen.

Læs mere om de tre forskeres projekter: