Heidi Gytz Olesen: Visualisering af samspillet mellem virus og vært

Ph.d.-forsvar, torsdag den 18. juni 2015. Heidi Gytz Olesen.

Heidi Gytz Olesen

I løbet af sit ph.d.-studium har cand.scient. Heidi Gytz Olesen forsket i hvorledes et virus formerer sig under en infektion. Hendes særlige interesse er at forstå, hvorledes virussets arvemateriale kopieres, så det kan indgå i nye viruspartikler. Under denne kopieringsproces udnytter virussets proteiner strategisk proteiner i værtscellen, som er vigtige for opretholdensen af en velfungerende celle. Dette samspil mellem værts- og virusproteiner er essentielt for videreførelsen af virusinfektionen og udgør således et muligt mål i bekæmpelsen af denne.

Heidi har anvendt en bakteriofag, som er et virus der inficerer bakterier og ikke mennesker, som et simpelt modelsystem. Ved brug af røntgenkrystallografi har hun opnået tredimensionelle billeder af proteiner, som afslører hvorledes et virusprotein samarbejder med den inficerede værtscelles proteiner, når virussets arvemateriale skal mangfoldiggøres.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Department of Molecular Biology and Genetics, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 18. juni 2024, kl. 13.00
Sted: Bygning 3130, lokale 303, Konferencelokalet, Gustav Wieds Vej 5, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Structural rationale behind template recognition and exponential RNA amplification by the Q? replicase complex
Kontaktinfo: Heidi Gytz Olesen, e-mail:hgytz@mbg.au.dk, tlf.: 29897454
Research Professor, Núria Verdaguer Massana, Molecular Biology Institute of Barcelona, Spain
Senior Researcher, Thomas Bruun Rasmussen, Section for Virology, Technical University of Denmark
Associate Professor, Anni Hangaard Andersen, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University (chair)
Associate Professor Charlotte Rohde Knudsen, Molecular Biology and Genetics, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.