Henriette Elisabeth Autzen: P-type ATPaser i rampelyset: Struktur og funktion af to membranproteiner

Ph.d. forsvar, onsdag den 28. januar 2015. Henriette Elisabeth Autzen.

Henriette Elisabeth Autzen

P-type ATPaser er en bestemt type membranprotein som opretholder ionhomeostase og elektrokemiske gradienter ved aktivt at transportere kationer henover cellemembraner. Henriette har under hendes Ph.D. studier arbejdet med to forskellige P-type ATPaser, en kalcium-transporterende ATPase (SERCA) og en kobbertransporterende ATPase (CopA), som begge er essentielle for alle domæner af liv. Henriettes har karakteriseret SERCA og CopA vha. røntgenkrystallografi og molekyldynamiske simuleringer med det formål at øge vores nuværende forståelse af hvordan disse to pumper fungerer på atomart niveau og dermed være med til at lægge et fundament for, hvordan de i fremtiden kan rammes af nye lægemidler imod kræft eller patogene parasitter.

Ph.D. afhandlingen blev gennemført ved Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er skrevet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag den 28. januar 2015 kl. 13.15
Sted: Bygning 1532, lokale 122, Auditorium G2, Institut for Matematik, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Elucidating Functional Aspects of P type ATPases: Structural Studies of SERCA1a and LpCopA
Kontaktinfo: Henriette Elisabeth Autzen, e-mail: henriette@mbg.au.dk
Professor Kresten Lindorff-Larsen, Biologisk Institut, Københavns Universitet, Danmark
Professor Raimund Dutzler, Biokemisk Institut, Zürich Universitet, Schweiz
Professor Finn Skov Pedersen (intern), Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet
Professor Poul Nissen, DANDRITE – Nissen lab, Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejledere:
Lektor Pontus Gourdon, Membranprotein Struktururbiologi gruppen, Biomedicinsk Institut, Københavns Universitet, Danmark
Tidligere Lektor Lea Thøgersen, PUMPkin, Institut for Molekylær Biologi og Genetik og BiRC, Aarhus Universitet
Sprog: PhD afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.