Huijun Liu: Hvilken rolle spiller bakterielle overfladekulhydrater og plantehormoner i rhizobium-bælgplante symbiosen

Ph.d.-forsvar, torsdag den 27. september 2018. Huijun Liu.

Huijun Liu

Symbiosen mellem bælgplanter og rhizobium jordbakterier fører til dannelsen af kvælstoffikserende ??rodknolde. Kulhydrater på Rhizobium bakteriernes overflade?? har vist sig at spille en vigtig rolle under infektion af rodknoldene og plantehormoner som ethylen er ligeledes involveret. I sine studier har Huijun Liu identificeret komponenter involveret i glycan-detektion og ethylenproduktion under udviklingen af rodknolde. De nye forskningsresultater bidrager til forståelsen af ??funktionen af ??juxta-membran helix regionerne af membranbundne receptorer under planteudvikling og fytohormon regulering af rodknoldinfektion og de udviklingsprocesserder fører til dannelse af rodknolde.

Ph.d.- studiet er gennemført ved Center for Kulhydratsgenkendelse og Signalering (CARB), Institut for Molekylærbiologi og Genetik (GBG), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 27. september 2018, kl. 13.00
Sted: Bygning 1421, mødelokale 2, Konference Center, Aarhus Universitet, Frederik Nielsens Vej 4, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Rhizobial glycan responses and ethylene production in Lotus japonicus
Kontaktinfo: Huijun Liu, e-mail: huijunliu@mbg.au.dk tlf.: +45 50126082

Lektor Anja Theo Fuglsang, Institut for plante- og miljøvidenskab, Københavns Universitet, Denmark.
Research Director Pascal Ratet, Institute of Plant Sciences, Universite Paris-Saclay, France.
Lektor Søren Borg, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University, Denmark.

Professor Jens Stougaard, Centre for Carbohydrate Recognition and Signalling (CARB), Department of Molecular Biology and Genetics (MBG), Aarhus University
Medvejleder:
Adjunkt Simon Kelly, Centre for Carbohydrate Recognition and Signalling (CARB), Department of Molecular Biology and Genetics (MBG), Aarhus University
Adjunkt Yasuyuki Kawaharada, Faculty of Agriculture, Iwate University

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.
Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.