Hvorfor slører fysikere deres billeder, før de viser dem til biologer?

Hvordan kan akvarelmaleri bidrage til forståelsen af biologiske bakterieprocesser? Hvordan har Hollywood bidraget til kvantefysikken? Hvordan påvirker æstetik, kunst og design videnskabelig visualisering – og omvendt? Det er blot nogle af de spørgsmål, en ny bog stiller. Bjørn Panyella Pedersen, Ebbe Sloth Andersen og Ditte Høyer Engholm fra MBG er alle medforfattere på bogen.

Bogen giver læseren et kritisk indblik i, hvad der kendetegner videnskabelige datarepræsentationer i det 21. århundrede. Videnskabelig datarepræsentation er et interdisciplinært emne, som bogens forfattere derfor afdækker gennem en fælles humanistisk og naturvidenskabelig optik. Gennem kritiske analyser af konkrete eksempler undersøger bogens 12 tæt forbundne kapitler, hvordan humanistiske og naturvidenskabelige paradigmer og praksisser spiller sammen, når videnskabelige datarepræsentationer genererer viden hos forskere og i den bredere befolkning.

Baggrund for bogen

Ideen til bogen The Aesthetics of data representation: More than Pretty Pictures blev formet på Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS), et center for internationale og danske topforskere fra alle faggrene. Bogens to redaktører mødtes under et forskerophold på AIAS, hvor de sammen afholdte konferencen More than Pretty Pictures for at belyse, hvordan humanistiske og naturvidenskabelige paradigmer og praksisser spiller sammen, når videnskabelige datarepræsentationer genererer viden. Nu er konferencen så omsat til en bog med bidrag fra 18 forfattere fra vidt forskellige faggrene.

Bogreception

Mandag d. 30. oktober 2017 kl. 15:00
Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS), Aarhus Universitet, Høegh-Guldbergs Gade 6B.