Iben Boutrup Kongsfelt: Knogledannelse og cellevækst påvirkes af udtrykket af fosfattransportne i PIT1 og PIT2

Ph.d.-forsvar, onsdag den 31. august 2016. Iben Boutrup Kongsfelt.

Iben Boutrup Kongsfelt

Alle celler har brug for konstant forsyning af fosfat for at kunne udføre livsvigtige processer såsom DNA syntese og forbrænding af sukker. Fosfattransporterne PiT1 og PiT2 har vist sig ikke kun at være nødvendige som leverandører af fosfat til cellen, men også som regulatorer af fosfat-uafhængige processer.

Gennem sine studier har Iben Boutrup Kongsfelt undersøgt effekten af overudtryk af PiT1 og PiT2 på celledeling, stofskifte, knoglecelle differentiering og utidig kalcifisering. Disse resultater bidrager med indsigt i både fosfatafhængige og fosfatuafhængige funktioner af fosfattransporterne PiT1 og PiT2 i meget forskelligartede processer i forskellige celletyper.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid:
Onsdag den 31. august 2016, kl. 13.00
Sted: Bygning 1253, lokale 211, Auditorium 2, (Merete Barker Auditoriet , Søauditorierne), Aarhus Universitet, Bartholins Allé 3, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Insight into new roles of the type III phosphate transporters as regulators of cell proliferation, energy metabolism, and osteoblastic differentiation
Kontaktinfo: Iben Boutrup Kongsfelt, e-mail: ibenbk@mbg.au.dk, tlf.: +45 22564909
Group leader, PhD Vicky MacRae, The Roslin Institute, Royal (Dick) School of Veterinary Studies, University of Edinburgh, Scotland UK
Lektor Marie Kveiborg, Section of Molecular Pathology, BRIC, Københavns Universitet
Professor Claus Oxvig (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Lektor Lene Pedersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet og Klinisk Institut, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.