Jan Herudek: Undersøgelse af RNA-molekyler efter hurtig inaktivering af RNA-nedbrydningsmaskineriet

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 25. oktober 2016 kl. 13.15. Jan Herudek

Jan Herudek

Det humane genom producerer enorme mængder af RNA-molekyler, og mange RNA-arter er ikke funktionelt karakteriseret. Under sine studier forskede Jan Herudek i, hvordan disse RNA’er opfører sig ved inaktivering af RNA-nedbrydningsmaskineriet. Ved at anvende en nyudviklet metode til gen-redigering manipulerede Jan med gener, der koder proteiner involveret i RNA-metabolismen. Denne manipulation førte til en meget hurtig inaktivering af RNA-nedbrydningsmaskineriet, hvilket giver værdifuld ny viden om, hvordan RNA-molekyler fungerer i humane celler.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Tecnology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Tirsdag den 25. oktober 2016 kl. 13.15
Sted: Bygning 1532, Lokale 116, Auditorium G1, Institut for Matematik, Aarhus Universitet, Ny Munkegade 118, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Characterizing the transcriptome upon depletion of RNA processing factors
Kontaktoplysninger: Jan Herudek, e-mail: herudek@mbg.au.dk
Medlemmer af bedømmelsesudvalget:
Directeur de recherche CNRS (DR2) Antonin Morillon, Unit of Dynamics of genetic Information, Institut Curie, Paris, Frankrig
Professor Anders Henrik Lund, Lund Gruppen, Biotech Research and Innovation Centre (BRIC), Københavns Universitet
Lektor Søren Borg (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Professor Torben Heick Jensen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog:
Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.