Janus Asbjørn Schatz-Jakobsen: Strukturel beskrivelse af inhibering af den terminale del af komplement systemet

Ph.d.-forsvar, fredag den 16. september 2016. Janus Asbjørn Schatz-Jakobsen.

Janus Asbjørn Schatz-Jakobsen

I løbet af sit ph.d.-forløb, har Janus Asbjørn Schatz-Jakobsen undersøgt proteiner fra den terminale del af det humane komplement system. Komplement systemet er en vigtig del af det medfødte immun forsvar og spiller en væsentlige rolle ved detektering og eleminering af invaderende patogene organismer og ændrede værtsceller. Den terminale del af komplement systemet initieres når de såkaldte C5 konvertaser genkender og kløver C5 proteinet. Herved dannes to fragmenter; C5b som inducerer dannelsen af et pore-dannende kompleks i plasma membraner og C5a som stimulerer pro-inflammatoriske signaleringsveje. Fejl i reguleringen af C5 kløvningen og/eller C5b og C5a inducerede effekter har vist sig at været involveret i udviklingen af sygdomme såsom paroxystisk nocturn hemoglobinuri (PNH) og atypisk hæmolytisk uræmisk syndrom (aHUS). Det monoklonale antistof eculizumab, som er udviklet af Alexion Pharmaceuticals, binder til C5 og inhiberer herved C5 kløvningen. Af denne grund bliver eculizumab brugt i behandlingen af patienter som lider af PNH og aHUS.

Ved brug af røntgen krystallografi har Janus Asbjørn Schatz-Jakobsen bestemt krystal strukturen af C5 bundet til et Fab-fragment af eculizumab. Ved hjælp af strukturen har Janus Asbjørn Schatz-Jakobsen beskrevet mekanismen for hvordan eculizumab inhiberer kløvningen af C5. Ydermere har strukturen bidraget til forståelsen af hvordan C5 bliver genkendt og kløvet af C5 konvertaserne.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 16. september 2016, kl. 13:15
Sted: Bygning 1593, lokale 012, Auditoriet, iNANO-huset, Gustav Wieds Vej 14, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Structural insight into the inhibition of complement C5 cleavage and structural and functional investigation of C5a anaphylatoxins
Kontakt information: Janus Asbjørn Schatz-Jakobsen, e-mail: janusasj@mbg.au.dk, tlf.: +45 28734784
Lektor Suzan Rooijakkers, Infection and Immunity Center, Utrecht Universitet
Lektor Osman Asghar Mirza, Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi, Københavns Universitet
Lektor Ditlev Egeskov Brodersen (formand), Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet
Professor Gregers Rom Andersen, Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Forsvaret er offentligt. Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.