Jennifer Skaarup Koffman: Aquaporiners cellulære egenskaber – hvordan cellen styrer aquaporiner og hvordan aquaporiner påvirker cellen

Ph.d.-forsvar, torsdag den 12. november 2015. Jennifer Skaarup Koffman

Jennifer Skaarup Koffman

Aquaporiner er vandkanaler i cellers membran, som varetager transport af vand ind og ud af cellen. Under sin ph.d. har cand.scient. Jennifer Skaarup Koffman studeret aquaporin-5 (AQP5), som er vigtig for produktion af spyt og sved. I nogle former for kræft er der desuden en overproduktion af AQP5.
Ved hjælp af mikroskopi og såkaldte kICS-analyser har Jennifer Skaarup Koffman studeret, hvordan enkelte AQP5-molekyler bevæger sig i cellemembranen. Viden om bevægelse i cellemembranen øger forståelsen for, hvordan cellen regulerer og styrer AQP5 under forskellige tilstande. Derudover har Jennifer Skaarup Koffman undersøgt, hvordan en overproduktion af AQP5 kan påvirke cellers evne til at sætte sig på en overflade og bevæge sig fremad. Resultaterne peger i retningen af, hvilken rolle AQP5 kan spille i kræftsygdomme.

Ph.d.-graden blev opnået ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resume er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 12. november 2015, kl 13.15
Sted: 1593-012, iNANO Auditoriet, Gustav Wieds Vej 17, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel:  Aquaporin-5 plasma membrane diffusion and regulation of collective cell migration in epithelial cells
Kontaktinfo: Jennifer Skaarup Koffman, e-mail: jennifer@inano.au.dk, tlf.: +45 26488390
Associate Professor, Soichiro Yamada, Biomedical Engineering, University of California, USA
Lektor, Nanna MacAulay, Institut for Cellulær og Molekylær Medicin, Panum Instituttet, Danmark
Lektor, Rikke Meyer, iNANO og Institut for Bioscience, Aarhus Universitet (formand)
Professor, Jan J. Enghild, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Lektor, Lene Niemann Nejsum, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet

Sprog: Ph.D.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.