Jens Kvist Madsen: Protein-tensid interaktioner i industrielle applikationer

Ph.d.-forsvar, fredag den 24. februar 2017. Jens Kvist Madsen.

Jens Kvist Madsen

I løbet af sit ph.d.-studium har cand.polyt. Jens Kvist Madsen forsket i interaktionen mellem tensider og proteiner. Proteiners struktur og stabilitet spiller en afgørende rolle i mange forskellige industrier, såsom vaskemidler, fødevarer og formulering af medicin.

Jens Kvist Madsen har undersøgt stabiliteten af vaskemiddelenzymer og farmaceutiske peptider. Disse er blevet studeret sammen med traditionelle kemiske tensider og nye biologiske tensider (biotensider). Forskningsresultaterne viser, at biotensider interagerer overraskende mildt med proteiner og er et grønt alternativ til kemiske tensider, der anvendes i vaskemidler. Jens Kvist Madsen har endvidere studeret aggregering og formulering af peptidhormonet glucagon, som kan bruges til at regulere blodsukkeret hos diabetikere.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet og Zealand Pharma A/S.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 24. februar 2017 kl. 13.15
Sted:
Bygning 1523, lokale 318, Institut for Fysik og Astronomi, Ny Munkegade 120, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel:
Protein-surfactant interactions in detergents and pharmaceuticals
Kontaktinfo:
Jens Kvist Madsen, e-mail: jkm@inano.au.dk

Professor Jose Luis Neira, Centro de Biología Molecular y Celular, Universidad Miguel Hernández, Spanien
Senior Research Scientist Jesper Søndergaard Pedersen, Protein and Peptide Biophysics, Global Research, Novo Nordisk A/S
Senior Researcher Morten Foss (formand), iNANO, Aarhus Universitet

Professor Daniel Otzen, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:

Senior Scientist Lise Giehm, Zealand Pharma
Sprog:
Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.