Jørgen Kjems udnævnt til centerleder for iNANO

Professor Jørgen Kjems er blevet udnævt til centerleder på iNANO for en tre-årig periode. Jørgen Kjems har været en integreret del af ledelsen på centret gennem flere år. Han var i sin tid med til at grundlægge iNANO og har været konstitueret som leder i 2014.

Centerleder for iNANO, professor Jørgen Kjems. Foto: Lars Kruse, AU Kommunikation

Jørgen Kjems er oprindeligt uddannet fra Aarhus Universitet, hvor han i 1989 fik en ph.d. i biostrukturkemi ved Kemisk Institut. Herefter drog han til Harvard og MIT i Cambridge, USA som postdoc i tre år, inden han vendte tilbage til Aarhus, hvor han blev ansat som lektor på Institut for Molekylærbiologi i 1994 og siden som professor i 2003.

Jørgen Kjems’ hovedforskningsområde er nanomedicin, og han har gennem årene bidraget med forskning i verdensklasse på området og har et stort international netværk. Han står bag ca. 250 videnskabelige artikler og 10.000 citationer. Hans seneste store opdagelse, som blev publiceret i Nature i 2013, er tilstedeværelse af en ny type cirkulære RNA-molekyler i vores celler, der både kan bruges til sygdomsmarkør og som nanomedicin.

Jørgen Kjems er også leder af LUNA centeret,The Lundbeck Foundation Nanomedicine Centre for Individualized Management of Tissue Damage and Regeneration, og deltager desuden i en række andre centre: Grundforskningscenteret DNA Nanotechnology (CDNA), Villum Centeret Biomolecular Nanoscale Engineering Center (BioNEC) og Aarhus University's Centre for Integrative Sequencing (iSEQ).

Han har gennem årene modtaget adskillige priser og sidder i forskellige akademiske råd.

Jørgen Kjems er født i 1958. Han er gift, har tre børn og bor i Vejlby Præstegaard på Vestre Strandalle i Risskov. Hans kone, Lena, er præst i Vejlby.

Kontaktinfo:

Centerleder professor Jørgen Kjems,