Kehan Xu: Strukturelle studier af bakterielle toksin-antitoksin systemer – undersøgelse af VapC toksinets katalytiske mekanisme, samt auto-regulering af VapBC TA systemet

Ph.d.-forsvar, mandag den 18. januar 2016. Kehan Xu.

Kehan Xu

Mange pathogener har vist sig at have evnen til at overleve under stressende betingelser, fx under tilstedeværelse af antibiotika. Toksin-antitoksin (TA) systemer spiller en afgørende rolle i at hjælpe disse pathogene bakterier med at overvinde stressende betingelser, ved at inducere en lille fraktion a persistente celler eller ved at kontrollere størrelsen af bakterie-populationen. TA systemernes funktion er normalt afhængigt af toksinernes evne til at kløve forskellige cellulære mål, samt det relaterede antitoksins evne til at neutralisere toksinet.

Under disse studier har Kehan Xu fokuseret på et af type II TA systemerne – VapBC TA systemet. Studierne foreslår en katalytisk mekanisme for VapC toksinet, og bidrager med strukturel indsigt i hvordan VapBC TA komplekset regulerer dets egne operon på et atomart niveau.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 18. januar 2016, kl. 13.15
Sted: Bygning 1523, rum 318, Gustav Wieds Vej 14, 8000 Aarhus C, Aarhus Universitet
Afhandling: Structural studies of the bacterial VapBC toxin-antitoxin system
Kontaktinformation: Kehan Xu, kehan@mbg.au.dk, tlf.: +45 91947328
Medlemmer af bedømmelsesudvalget:
Professor Maria Selmer, Department of Cell and Molecular Biology, University of Uppsala, Sverige
Lektor Jan Christiansen, Bioinformatik-centret, Biologisk Institut, Københavns Universitet, Danmark
Lektor Charlotte Rohde Knudsen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet, Danmark
Lektor Ditlev E. Brodersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog:
 Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.