Kristine Blans: Mælke-post – på vej mod forståelsen af celle-snak fra mor til spædbarn

Ph.d.-forsvar, fredag den 11. september 2015. Kristine Blans.

Kristine Blans

Modermælk indeholder et væld af komponenter der giver spædbarnet sundhedsmæssige fordele langt ind i livet. De seneste års forskning har vist, at mælk indeholder et kommunikations-system, der højst sandsynligt tillader mors celler, at videregive information til spædbarnets celler. Meddelelserne befinder sig i membran-omsluttede strukturer benævnt ekstracellulære vesikler. De indeholder genetisk information, som formodentlig bidrager til at uddanne spædbarnets immunsystem.

I hendes ph.d.-studier har Kristine Blans etableret en metode til at isolere ekstracellulære vesikler fra modermælk og komælk. I forlængelse heraf har hun undersøgt disse partiklers diversitet, struktur og molekylære sammensætning.
Kristine Blans’ forskning viser, at mælk indeholder mange forskellige typer af ekstracellulære vesikler. Derfor leveres der sandsynligvis et væld af forskellige celle-beskeder til den nyfødte igennem mælken. Dertil antyder studierne også, at kommunikations-systemet i modermælk og komælk ligner hinanden, og at udveksling af mælke-post mellem arter måske er muligt.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiolog og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 11. september 2015, kl 13.00
Sted: Bygning 1252, lokale 204, Eduard Biermann Auditorium, Søauditorierne, Aarhus Universitet, Bartholins Allé 3, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Isolation and Characterisation of Extracellular Vesicles in Human and Bovine Milk
Kontaktinfo: Kristine Blans, e-mail: kimb@mbg.au.dk, tlf.: 20442773
Senior Scientist, Malene Møller Jørgensen, Department of Clinical Immunology, Aalborg University Hospital, Denmark
Principal Research Scientist and Adjunct Professor at University of Turku, Anne Pihlanto, Natural Resources Institute Finland
Lektor Ditlev Egeskov Brodersen, Institut for Molekylærbiolog og Genetik, Aarhus Universitet (formand)
Hovedvejleder:
Senior forsker, Jan Trige Rasmussen, Institut for Molekylærbiolog og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Professor, Lotte Bach Larsen, Institut for Food Science, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.