Lasse L. Hildebrandt: Enkelt molekyle studier af syntetiske DNA strukturer

Ph.d.-forsvar, fredag den 24. april 2015. Lasse L. Hildebrandt.

Lasse L. Hildebrandt

I løbet af sit ph.d.-studium har cand.polyt. Lasse L. Hildebrandt bl.a. forsket i syntetiske nanoskala-strukturer, der er opbygget af DNA-molekyler igennem programmeret selvsamling. Disse strukturer kan være dynamiske og derigennem tilvejebringe kontrollerbare funktionelle egenskaber. Funktionsdueligheden af sådanne enheder er afhængig af strukturelle ændringer i DNA-strukturerne, og præcis denne strukturelle dynamik er blevet studeret.

De strukturelle ændringer er studeret ved hjælp af teknikken Föster resonansenergioverførsel, og det er desuden undersøgt, hvilke forhold der skal indfries før, at denne teknik kan gøre sig fuldt ud gældende og producere kvantitative resultater. De opnåede forskningsresultater bidrager til forståelse af, hvilke muligheder/udfordringer der findes vedrørende funktionsduelighed af syntetiske DNA-strukturer.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 24. april 2015 kl. 13.15
Sted: Bygning 1523, lokale 318, Auditorium I, Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet, Ny Munkegade 120, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Single molecule fluorescence microscopy studies of man-made DNA nanostructures
Kontaktinfo: Lasse L. Hildebrandt, e-mail: llhildebrandt@inano.au.dk, tlf.: 2972 4114
Professor Friedrich Simmel, Physics Department, Technische Universität München, Tyskland
Lektor Marcus Wilhelmsson, Chemistry and Chemical Engineering, Chalmers, Sverige
Seniorforsker Morten Foss (formand), iNANO, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Professor Jørgen Kjems, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Lektor Victoria Birkedal, iNANO, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.