Line Hansen: Nanopartikler til diagnose af kræft

Ph.d.-forsvar, onsdag den 14. januar 2015. Line Hansen.

Line Hansen

Magnetiske nanopartikler kan virke som et kontraststof i en MR skanner. Ved at danne den helt rigtige overflade på nanopartiklerne kan de cirkulere i blodbanen og ramme det syge væv i kroppen.

I løbet af sit ph.d.-studium har Line Hansen udviklet målrettede nanopartikler, som kan bruges som kontraststoffer i MR-skannere og til optisk billeddannelse. Nanopartiklernes overflade kan funktionaliseres med små molekyler, som genkender specifikke markører på syge celler, og derved kan nanopartiklerne binde specifikt til det syge væv. Peptider og små DNA-strukturer, som genkender kræftceller, blev konjugeret til overfladen af nanopartiklerne, og en specifik binding af nanopartiklerne til forskellige typer af kræftceller blev opnået. Forskningsresultaterne kan forhåbentlig bidrage til udviklingen af nye og mere specifikke kontraststoffer baseret på nanopartikler til diagnosticering af kræft.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende

Tid: Onsdag den 14. januar 2015 kl. 13.15
Sted: Bygning 1593, lokale 012, Auditoriet, iNANO-Huset, Gustav Wieds Vej 14, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel:Targeted Nanoparticles for Molecular Imaging of Cancer
Kontaktinfo: Line Hansen, e-mail: lh05@inano.au.dk
Professor Alexander M. Seifalian, Director of NanoRegMed Ltd, London, Storbritannien
Professor Torben Moos, Department of Health Science and Technology, Faculty of Medicine, Aalborg Universitet
Professor Daniel Otzen (formand), iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Professor Jørgen Kjems, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.