Louise Lind Skov: Forbindelsen mellem mutation og symptomer - zebrafisken som model for humane hjertesygdomme

Ph.d.-forsvar, mandag d. 1. december 2014, Cand. Scient. Louise Lind Skov

Louise Lind Skov

I løbet af sit ph.d.-studium har Cand. Scient. Louise Lind Skov forsket i at bruge zebrafisken som model for hjertesygdomme i mennesker. Zebrafisken er en forholdsvis ny model for humane sygdomme og den har mange fordele bl.a. er det nemt at introducere mutationer i fisken og derudover er fisken gennemsigtig tidligt i udvikling hvilket gør det muligt at studere det bankende hjerte uden at operere i fisken.

Louise Lind Skov har undersøgt effekten af at introducere seks forskellige mutationer i et protein -Lamin A/C- og derigennem vist at udtryk af disse mutationer i zebrafisk resulterede i en fortykning af hjerte-karvægen kaldet hypertrofisk kardiomyopati. Derudover har hun også undersøgt effekten af at introducere to mutationer i et andet protein -Calmodulin- hvilket resulterede i zebrafisk med en adrenalin-stimuleret hurtigere hjerte frekvens. De opnåede forskningsresultater bidrager til at fastslå en sammenhæng mellem mutationer fundet i patienter og de symptomer som zebrafisken, og til en vis grad patienterne, udviser.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende

Tid: Mandag d. 1. december 2014 kl. 13.00
Sted: Bygning 1532, rum 116, Auditorium G1, Ny Munkegade 116, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: The zebrafish as a model for human heart disease
Kontaktinfo: Louise Lind Skov, e-mail: lls@mb.au.dk, tlf.: 20916006
Overlæge Henning Bundgaard, Medicinsk klinik B, Hjertecenter, Rigshospitalet
Lektor Jonas von Hofsten, Umeå Centre for Molecular Medicine, Umea Universitet, Sverige
Lektor Ditlev Brodersen, Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Professor Claus Oxvig, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Overlæge Michael Christiansen, Statens Serum Institut
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.