Malene Runge Jepsen: Identificering af mekanismen bag Stanniocalcin-medieret vækstreduktion

Ph.d.-forsvar, fredag den 20. maj 2016. Malene Runge Jepsen.

Malene Runge Jepsen

I løbet af sit ph.d.-studium har Malene Runge Jepsen undersøgt funktionen af to proteiner, Stanniocalcin-1 og -2. Tidligere studier har vist, at høje niveuer af disse proteiner i mus resulterer i dværgvækst, men årsagen til dette var ukendt. I dette ph.d.-studium belyses mekanismen bag denne vækstreduktion idet det demonstreres, at Stanniocalcin-1 og -2 inhiberer pregnancy-associated plasma protein-A (PAPP-A), som er en velkendt vækstregulator. Denne nye viden kan sandsynligvis forklare hvordan Stanniocalcin-1 og -2 desuden kan påvirke human reproduktion og sygdom, hvor PAPP-A også spiller en rolle.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette résumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 20. maj 2016, kl. 13.00
Sted: Bygning 1531, lokale 219, Auditorium D4, Aarhus Universitet, Ny Munkegade 116, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Identification of Stanniocalcin-1 and -2 as novel inhibitors of Pregnancy-associated plasma protein-A.
Kontaktinfo: Malene Runge Jepsen, e-mail: malenerj@mbg.au.dk, tlf: 21607322
Bedømmelses udvalg:
Lektor, Director & Senior Oncology Scientist Gabriel DiMattia, Depts of On-cology, Ob/Gyn, Biochemistry, Division of Experimental Oncology, The University of West-ern Ontario London, Ontario, CANADA
Professor Anders Juul, Department of Growth and Reproduction & EDMaRC, RIGSHOSPITALET, University of Copenhagen, Denmark
Lektor Anni Hangaard Andersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Professor Claus Oxvig, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark.
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.