Manuela Gorgel: Naturally wired – Elektronoverførsel gennem bakterielle nanokabler

Ph.d. forsvar, Fredag den 16. januar 2015. Manuela Gorgel.

Manuela Gorgel

I løbet af sine ph.d. studier har Manuela Gorgel undersøgt elektrisk ledende nanokabler fra bakterien Shewanella oneidensis. Nanokabler er lange, naturlige filamenter, der kan transportere elektroner fra én bakterie til en anden samt fra bakterien til fast og ofte giftige metaller så som jern, mangan samt uran. Disse filamenter har lignende egenskaber som syntetiske nanokabler, men vil være billigere at fremstille, mindre giftige og sandsynligvis mulige at regulere. Derfor er de interessante indenfor nanoteknologi og miljøstudier.

Manuela Gorgel har undersøgt hvad disse filamenter er opbygget af, og hvordan de ser ud på det molekylære plan. Disse nye observationer bidrager til forståelsen af et helt nyt biologisk fænomen med et stort potentiale indenfor energibevarelse samt biologisk miljøsanering.

Ph.d.-forløbet blev gennemført ved Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Science & Technology, Aarhus Universitet.

Resumeet er udarbejdet af den Ph.d. studerende.

Hvornår: Fredag den 16. januar 2015 kl 13.15
Sted: Auditorium 1593-012, iNANO bygningen, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus
Titel: Crystallographic and Electron Microscopy Studies on Electrically Conductive Nanowires from Shewanella oneidensis
Kontaktinformation: Manuela Gorgel, e-mail: manuela@mbg.au.dk, tel.: 24952869
EMBL Group Leader Dr. Thomas Schneider, EMBL Hamburg, DESY, Hamburg, Germany
Lektor Birgitte Kallipolitis, Institut for Biokemi og Molekylær Biologi, Syddansk Universitet, Odense
Lektor Charlotte Rohde Knudsen (formand for bedømmelsesudvalget), Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet, Aarhus
Professor Poul Nissen, Institut for Molekylær Biologi og Genetisk, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Lektor Thomas Boesen, Institut for Molekylær Biologi og Genetisk, Aarhus Universitet
Sprog: Forsvaret finder sted på engelsk.