Marcel Stenvang: Opdagelsen af en potentiel behandling for Hornhindedystrofi

Ph.d.-forsvar, onsdag den 21. oktober 2015. Marcel Stenvang.

Marcel Stenvang

Aggregeringen af proteiner, hvorved de kan danne fibriller (amyloider), er associeret med flere humane sygdomme, hvor de mest kendte er Alzheimer’s og Parkinson’s sygdom. I den arvelige sygdom Hornhindedystrofi danner proteinet TGFBIp klumper i hornhinden, som forhindrer lys i at nå ind i øjet og derved kraftigt forringer patientens syn. Amyloid, er strukturelt meget stabilt og svært at nedbryde. Dermed er det ikke overraskende, at naturen gør brug af disse amyloider. Et godt eksempel er proteinet FapC, som produceres af bakterien Pseudomonas aeruginosa, ellers kendt for at angribe lungerne i Cystisk Fibrose patienter.

I løbet af sit ph.d.-studium har Marcel Stenvang fokuseret på at forstå sammenhængen mellem genetisk arvelige mutationer i TGFBIp og tendensen til at danne proteinaggregater, samt hvordan aggregeringen forhindres. Specielt et molekyle, isoleret fra grøn te, har vist sig at være yderst effektivt. Marcel Stenvang har også undersøgt effekten af dette molekyle på Pseudomonas aeruginosa FapC amyloid og studeret, hvorledes amyloider spiller en vigtig rolle for det termofile arkebakterium Methanosaeta thermophila.

De opnåede forskningsresultater bidrager til en bedre forståelse af mekanismen bag Hornhindedystrofi samt opdagelsen af en potentiel billig behandling af den sjældne sygdom. Derudover har forskningsresultaterne udvidet forståelsen af vigtigheden og udbredelsen af funktionelle amyloider.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag den 21. oktober 2015 kl. 13.15.
Sted: Bygning 1593, lokale 012, Auditoriet, iNANO-Huset, Gustav Wieds Vej 14, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Small Is Beautiful: Combating Bacterial and Corneal Protein Aggregation
Kontaktinfo: Marcel Stenvang, e-mail: mres06@inano.au.dk, tlf.: 6166 6090
Professor Per Hammarström, Institutionen för fysik, kemi och biologi, Linköpings Universitet, Sverige
Professor Niels H. H. Heegaard, Department of Clinical Biochemistry and Pharmacology, Odense Universitetshospital, Syddansk Universitet
Lektor Rikke Louise Meyer (formand), iNANO og Institut for Bioscience, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Professor Daniel Otzen, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Professor Jan Enghild, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.