Mateusz Dyla: Pumpning af ioner på enkelt-molekyle niveau

Ph.d.-forsvar, fredag den 18. marts 2016. Mateusz Dyla.

Mateusz Dyla

P-type ATPaser udgør en stor familie af proteiner, der findes i alle livsformer, og er ansvarlige for transport af ioner over biologiske membraner. P-type ATPaser fungerer som molekylære pumper ved at udnytte cellens energi til at skabe elektrokemiske gradienter, og til at opretholde cellens indre miljø. Omkring 30% af levende cellers energi forbruges af disse P-type ATPaser, hvilket understreger vigtigheden af at forstå deres molekylære mekanisme og funktion.

Under sine PhD-studier har Mateusz Dyla anvendt en ny metode kaldet enkelt-molekyle FRET til at måle på enkelt-molekyler af en calciumpumpe af P-type ATPase familien for at observere, hvordan molekylet ændrer struktur og bevæger sig i den transportcyklus, det udfører for at pumpe calciumioner. Tillige har Mateusz karakteriseret denne kalciumpumpe med en vifte af biokemiske teknikker, og studeret pumpens atomare struktur i en fastlåst form ved brug af røntgenkrystallografi. Disse nye opdagelser bidrager til at forstå den molekylære mekanisme for P-type ATPasers funktion på et meget avanceret niveau.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid:
Fredag den 18. marts 2016, kl. 13.15
Sted: Bygning 3130, lokale 303, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Gustav Wieds Vej 10C, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Enkelt-molekyle, strukturelle og funktionelle studier af Listeria monocytogenes Ca2+-ATPase
Kontaktinfo: Mateusz Dyla, e-mail: mateusz@mbg.au.dk, tlf.: +45 5222 5548
Professor Elizabeth Carpenter, Nuffield Department of Medicine, University of Oxford, UK
Lektor Stephan Alexander Pless, Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi. Københavns Universitet, Danmark
Professor Finn Skou Pedersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Hovedvejleder:
Professor Poul Nissen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Medvejleder:
Lektor Charlotte Rohde Knudsen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.