MBG forsker på top 100 listen over mest citerede nogensinde

Lektor Morten Kjeldgaard er medforfatter på en artikel, der er på top 100 listen over mest citerede.

Morten Kjeldgaard

Tidsskriftet Nature har lavet en oversigt over de 100 mest citerede videnskabelige artikler nogensinde. Artiklen Morten Kjeldgaard var medforfatter på blev publiceret i Acta Crystallographica i 1991 med titlen: Improved methods for building protein models in electron density maps and the location of errors in these models.

Førsteforfatteren T. Alwyn Jones var professor ved BMC, Uppsala, da samarbejdet med Aarhus påbegyndtes i 1989. Morten Kjeldgaard arbejdede ved den daværende Biostrukturkemigruppe (nu Sektionen for Strukturel Biologi), og samarbejdet om projektet udspandt sig igennem talrige rejser til Uppsala i perioden indtil år 2000.

Artiklen i Acta Cryst. var en af flere, men blev den der tiltrak det største antal citationer (12649), og er altså nu kommet blandt de 100 mest citerede artikler nogensinde.

I det hele taget har et betragteligt antal artikler fra feltet “krystallografi” fundet vej til top 100 listen, hvilket er et uventet og velkomment bidrag til “The International Year of Crystallography 2014”, en begivenhed som tidligere på året blev markeret ved Aarhus Universitet ved en konference arrangeret af Sektionen for Strukturel Biologi.

Lektor Morten Kjeldgaard
mok@mbg.au.dk