Mikkel Søes Ibsen: Nye roller for OAS proteiner i bekæmpelse af virale infektioner

Ph.d.-forsvar, fredag den 10. oktober 2014. Cand.scient. Mikkel Ibsen

Mikkel Søes Ibsen

Menneskets celler har en medfødt rolle til at forsvare sig selv mod virus infektioner. Cand.scient. Mikkel Ibsen har gennem sit ph.d.-studium studeret en familie af humane antivirale proteiner kaldet OAS familien.

Ved at oprense OAS proteiner har Mikkel Ibsen kunnet studere deres biokemiske og strukturelle egenskaber. Forskningsresultaterne har bidraget til at etablere en antiviral mekanisme for OASL og en strukturel forståelse af proteinet. Derudover har forskningen bidraget til at redefinere rollen af OAS3.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Tid: Fredag den 10. oktober 2014 kl. 13.00.
Sted: 1523-318, Fysisk Auditorium, Ny Munkegade, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Novel roles of the OAS family in antiviral defense
Kontaktinfo: Mikkel Ibsen, e-mail: msi05@mb.au.dk, tlf.: 51446612
Professor Dr. med. Otto Haller, Institute of Virology, Universitäts Klinikum, Tyskland
Dr. Atlanta Cook, Wellcome Trust Centre for Cell Biology, University of Edinburgh, Storbritannien
Lektor Ditlev Brodersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Lektor Rune Hartmann, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.