Morten Rødgaard: Samspillet mellem transskription og DNA topoisomeraser

Ph.D. forsvar, mandag den 18 maj 2015. Morten Rødgaard.

Morten Rødgaard

Transskription er en vigtig process involveret i at omdanne den information, der er opbevaret i individuelle gener til funktionelle elementer i cellen. Hvis ikke denne process bliver korrekt reguleret, kan det føre til alvorlige sygdomme som kræft.

Under sit ph.d.-studium, har Morten Rødgaard være involveret i to projekter. I det første har han undersøgt, hvilken rolle DNA-topoisomeraser har i regulering af transskription. Disse enzymer er livsnødvendige for alle processer, der involverer DNA, da de konstant fjerner de belastninger DNA’et bliver udsat for, når de to strenge bliver adskilt. Han har vist, at DNA-topoisomeraser er nødvendige for specifikke trin under aktivering af gener, der er højt reguleret. I det andet projekt har han udviklet et system, der kan bruges til at undersøge, hvad der sker i cellen, når en RNA-polymerase støder sammen med et protein-DNA-kløvningskompleks. Han har undersøgt, hvad der sker med RNA polymerasen, og hvordan protein-DNA-kløvningskomplekset bliver repareret. Viden, omkring hvilke enzymer der er involveret i denne reparation, er vigtig i behandling af kræft, da kræftbehandlinger rettet mod DNA-topoisomeraser virker ved at danne denne slags skader. Reparation af skaderne modvirker derfor kræftbehandlingen.

Ph.D.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 18. maj 2015 kl. 14.00
Sted:  Bygning 1531, lokale 119, Auditorie D2, Aarhus Universitet, Ny Munkegade 118, 8000 Aarhus C.
Titel på afhandling: DNA Topoisomerases in Transcription
Kontakt information: Morten Rødgaard, mroed@mbg.au.dk, +45 51261069
Medlemmer af bedømmelsesudvalg:
Professor Neil Osheroff, Department of Biochemistry, Vanderbilt University, USA.
Professor Michael Lisby, Department of Biology, University of Copenhagen, DK.
Professor Finn Skou Pedersen (chair), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus University.
Associate Professor Anni Hangaard Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus University.
Sprog: Ph.D.-forsvaret vil foregå på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.