Nicholas Egholm Sofos: Strukturel analyse af protein komplekset NEXT

Ph.d.-forsvar, fredag 26. februar 2016. Nicholas Egholm Sofos.

Nicholas Egholm Sofos

Under sine studier har Nicholas Egholm Sofos undersøgt det humane NEXT kompleks, hvilket er et stort protein kompleks som rekrutterer RNA til exosomet for at blive nedbrudt, i menneskeceller. Nicholas Egholm Sofos løste strukturen af en af kompleksets komponenter ved hjælp af røntgen-krystallografi. Derudover oprensede han komplekset fra en endogen kilde, og rekonstruerede en første-iterations 3D model ved negativ stain elektron mikroskopi.

De nye forskningsfund bidrager til at forstå hvordan komplekset og dets konstituenter opfører sig i opløsning, samt hvordan komplekset er samlet.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Center for mRNP Biogenese og Metabolisme, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag 26. februar 2016, kl. 13.00
Sted: Bygning 1531, lokale 113, Aud-D1, Ny Munkegade 118, 8000 Aarhus C, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Strukturel karakterisering af det humane nuclear exosome targeting komplex
Kontaktinfo: Nicholas Egholm Sofos, e-mail: sofos@mbg.au.dk, tlf.: +45 60883167
Gruppeleder Esben Lorentzen, Max Planck Institute of Biochemistry, Tyskland
Lektor Peter Brodersen, Biologisk Institut, Københavns Universitet, Danmark
Lektor Anni Hangaard Andersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Lektor Ditlev Egeskov Brodersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.