Nils Bjerregaard: Aptamerer i behandlingen af iskæmisk apopleksi

Ph.d.-forsvar, onsdag den 9. december 2015. Nils Bjerregaard.

Nils Bjerregaard

Cerebral iskæmisk apopleksi, eller blodpropper i hjernen, er den hyppigste årsag til funktionsnedsættelse og den tredje hyppigste årsag til dødsfald på verdensplan. På nuværende tidspunkt er intravenøs administration af rekombinant tPA (tissue-type plasminogen activator), en fibrinolytisk serin-protease, den eneste godkendte farmakologiske behandling. Flere studier har imidlertid vist, at tPA besidder negative bivirkninger, såsom neurotoksisitet og blødningstransformation, som især gør sig gældende i en iskæmisk kontekst. Disse bivirkninger har vist sig at være medieret hovedsageligt af receptoren LRP-1 (low density lipoprotein receptor related protein-1).

Gennem sit ph.d.-studium har Nils Bjerregaard karakteriseret en række RNA-baserede ligander (såkaldte aptamerer), som er i stand til at danne et kompleks med tPA med minimal indflydelse på den fibrinolytiske aktivitet, og dermed forhindre bindingen til LRP-1. Aptamerernes aktiviteter antyder, at de har potentiale til at forbedre sikkerheden og effektiviteten af fibrinolytisk behandling med tPA. Et konjugeret konstrukt som kombinerer to forskellige aptamerer i et enkelt molekyle viste sig at være en effektiv inhibitor af tPA-medieret fibrinolyse, med mulige anvendelser i behandlingen af blødersygdomme, samt kontrollen af blødning i forbindelse med kirurgiske indgreb.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag den 9. december 2015, kl. 13.00
Sted: Bygning 1252, lokale 204, Søauditorierne - Eduard Biermann Auditoriet, Bartholins Allé 3, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: tPA-binding RNA Aptamers
Kontaktinfo: Nils Bjerregaard, e-mail: nilsbj@mbg.au.dk, tel.: +45 60 64 70 98
Professor, Vittorio de Franciscis, Istituto per l’Endocrinologi ae l’Oncologia Sperimentale “G. Salvatore”
Professor, Michael Toft Overgaard, Institut for Kemi og Biovidenskab - Sek. for Bioteknologi, Aalborg Universitet, Danmark
Professor, Claus Oxvig (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Professor Peter A. Andreasen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Medvejleder:
Daniel M. Dupont, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.