Nina Eberhardtsen Hansen: Automatiserede værktøjer letter jagten på gener involveret i bælgplanters immunforsvar, vækst og udvikling

PhD-forsvar, tirsdag den 11. november 2014, Nina Eberhardtsen Hansen

Nina Eberhardtsen Hansen

I løbet af sine ph.d.-studier har Nina Eberhardtsen Hansen arbejdet med bælgplanten Lotus japonicus. Målet var at isolere gener, der styrer processer som svampetolerance, rodvækst og udvikling af rodorganer involveret i kvælstoffiksering. Studiet af bælgplanter er vigtig for forståelsen af biologisk kvælstoffiksering, som gør disse planter i stand til at vokse uden tilsætning af nitrogen-baseret gødning.

For at isolere de ønskede gener kombinerede Nina Eberhardtsen Hansen ’high-throughput’ fænotypning med genetiske analyseværktøjer og påbegyndte oprettelsen af automatiserede systemer som vil optimere fænotypningsprocessen og lette analyser i stor skala.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Centre for Carbohydrate Recognition and Signalling (CARB), Institut for Molekylærbiologi og Genetik (MBG), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Tid: Tirsdag den 11. november 2014, kl. 13.15
Sted: 1252-310 Jeppe Vontilius Aud (Søauditorierne), Bartholins Allé 3, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: High-throughput phenotyping allows for QTL analysis of defense, symbiosis and development-related traits
Kontaktinfo: Nina Eberhardtsen Hansen, e-mail:ninaeh@mb.au.dk, tlf.: 26783873
Professor Laurent Gentzbittel, Laboratoire d’Écologie Fonctionnelle & Environnement (EcoLab)
Senior researcher, Dr. Thomas Didion, DLF-Trifolium Seeds & Science
Associate professor Bo Thomsen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Professor Jens Stougaard, CARB, MBG, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Assistant professor Stig Uggerhøj Andersen, CARB, MBG, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.