Ny type legat får talentfuld forsker til Danmark

Novo Nordisk Fonden har introduceret en ny type bevilling – NNF Young Investigator Award – der yder individuelle bevillinger på DKK 20 mio. over syv år for at tiltrække talentfulde yngre forskere til Danmark. Esben Lorentzen bliver den første, der modtager denne award til at etablere en forskergruppe ved Aarhus Universitet.

Esben Lorentzen har modtaget en NNF Young Investigator Award på DKK 20 mio. over syv år til at kunne etablere en forskergruppe i ved Aarhus Universitet (foto: Max Planck Institut of Biochemistry, Martinsried, Tyskland).

Esben Lorentzen, Max Planck Institute of Biochemistry, Martinsried, Tyskland, er blevet udvalgt som den første modtager af Novo Nordisk Fondens Young Investigator Awards. Han rykker nu teltpælene op og etablerer sit laboratorium ved Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet.

”Med den nye Young Investigator Award tilstræber Novo Nordisk Fonden at få nogle af verdens mest talentfulde og lovende yngre forskere til Danmark. Bevillingerne støtter etablering af deres enestående forskningsprogrammer og styrker dansk forskning både nu og i fremtiden,” udtaler Novo Nordisk Fondens CEO, Birgitte Nauntofte.

Om at modtage bevillingen siger Esben Lorentzen:

”Jeg glæder mig meget til at blive en del af det dynamiske fællesskab på Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved Aarhus Universitet. Ekspertisen og det topmoderne udstyr ved Sektionen for Strukturel Biologi giver mit forskerteam optimale betingelser for fremadrettet at håndtere vanskelige forskningsspørgsmål. Young Investigator Award fra Novo Nordisk Fonden giver mig den nødvendige finansiering til at flytte mit forskerteam til Danmark og bidrage til de fremragende allerede etablerede biomedicinske forskningsprogrammer. Yderligere indebærer bevillingens konkurrencemæssige element påskønnelse og anerkendelse af kvaliteten af vores forskning.”

Esben Lorentzens forskningsprogram

Fimrehår er tynde strukturer, der minder om hår, på overfladen af celler, der har meget forskellige formål afhængig af celletypen. Fimrehårenes funktioner omfatter cellens bevægelse, kommunikation og registrering af ændringer i cellens omgivelser. Hvis disse strukturer ikke fungerer ordentligt i den menneskelige krop, er resultatet forskellige sygdomme, afhængigt af celletypen. Den forskning, som Esben Lorentzen agter at udføre med sin Young Investigator Award, vil afsløre, hvordan fimrehår dannes og fungerer i detaljer på molekylært niveau. Sammenligning af normale og beskadigede fimrehår giver forståelse af sygdomme i fimrehår og viser vejen til nye behandlingsstrategier.

Udover Esben Lorentzen modtager Eva Hoffmann fra University of Sussex en NNF Young Investigator Award til at forske ved Institut for Cellulær og Molekylær Medicin, Københavns Universitet.

Novo Nordisk Fondens Young Investigator Awards
NNF’s Young Investigator Awards er oprettet for at gøre meget talentfulde yngre forskere uden for Danmark i stand til at etablere forskningslaboratorier i Danmark. Disse bevillinger støtter uafhængige forskere, der er på et tidligt stadium eller midtvejs i karrieren, og som er klar til at udføre mere ambitiøse undersøgelser inden for biomedicin eller bioteknologi. Young Investigator Awards tildeles via en ansøgningsproces i to trin efter indkaldelse af ansøgninger i åben konkurrence.

Hver bevilling er på op til DKK 20 mio., der kan anvendes til omkostningerne ved et forskningsprogram, herunder drift af projektet, lønninger og udstyr. Finansiering på indtil DKK 2,5 mio. pr. år kan fås i syv år, med op til DKK 5 mio. i det første år med henblik på at etablere laboratoriet på den danske institution.

Tekst: Novo Nordisk Fonden