Nyt internationalt forskningsnetværk til studier af epilepsi modtager 11,5 mio. Euro

Et nydannet konsortium, der involverer 16 partnere fra 8 europæiske lande, USA og Brasilien har modtaget 11,5 mio. Euro i støtte fra Den Europæiske Unions 7. Rammeprogram til at undersøge molekylære mekanismer, diagnostik og behandling af epilepsi. Jørgen Kjems fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik/iNANO er leder af den århusianske del af konsortiet.

Et internationalt forskernetværk har fået en EU bevilling på 11,5 mio. Euro til at forske i epilepsi
Jørgen Kjems

Over 50 millioner mennesker over hele verden har epilepsi, hvilket gør det til den mest almindelige alvorlige neurologiske lidelse, som der er ingen optimal helbredelse findes for. Man har endnu ikke fundet de dybereliggende årsager til epilepsi, og behandlingen er derfor ikke optimal, ligesom et betydeligt antal patienter ikke reagerer på den behandling, der bliver givet.

Nylige opdagelser har identificeret en ny molekyletype i celler, kaldet mikroRNA, som kan være vigtig i forbindelse med kontrol af ændringer i hjernens kemi, der styrer udviklingen og forløbet af epilepsi.

Konsortiet er et stort tværfagligt netværk mellem epilepsiforskere, genetikere, klinikere, eksperter i avanceret molekylær forskning samt forskningsaktive virksomheder, der arbejder sammen om at forstå de molekylære mekanismer, diagnostik og udvikle nye mikroRNA-baserede lægemidler for at forhindre udvikling af epilepsi, forekomsten af anfald og helbrede allerede opstået epilepsi.

Konsortiet er koordineret af Professor David Henshall, Royal College of Surgeons i Ireland og Professor Felix Rosenow ved Philipps University Marburg, Tyskland.

Udover Jørgen Kjems fra Aarhus Universitet deltager professor Jens Andersen fra Syddansk Universitet som de eneste danske deltagere i konsortiet.

Projektet, der er støttet af EU’s 7. rammeprogram, løber fra september 2013 til august 2018.

Baggrundsinformation for projektet kan ses i den engelske version af denne nyhedsartikel.

Professor Jørgen Kjems
Institut for Molekylærbiologi og Genetik/iNANO