Peter Aasted Paulsen: Inhibering af natrium pumpen – en ny tilgang til behandling af en alvorlig neurologisk sygdom og hjertesvigt

Ph.d.-forsvar, mandag den 2. februar 2015. Peter Aasted Paulsen.

Peter Aasted Paulsen

Under sit ph.d.-studium har Peter Aasted Paulsen undersøgt natrium pumpen, der er ansvarlig for de høje intracellulære koncentrationer af kalium, men lave koncentrationer af natrium.
Peter har udviklet en ny type af inhibitor, der binder til en regulerende lomme på natrium pumpen med en potentiel anvendelse i behandlingen af en alvorlig neurologisk sygdom, hjertesvigt og cancer.
Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 2 Februar 2015, kl 14.15
Sted: Bygning 1593, lokale 012, iNANO, Gustav Wieds Vej 14, Aarhus Universitet.
Afhandlingens titel: Development of C-terminal regulators of the Na+,K+-ATPase & Functional and structural studies of a secretory pathway calcium ATPase
Kontakt info: Peter Aasted Paulsen, e-mail: peterap@mbg.au.dk, tel.: +4561389393
Bedømmelses udvalg:
Professor Dan Arne Klærke, Department of Veterinary Clinical and Animal Sciences, University of Copenhagen.
Associate professor Simon Newstead, Department of Biochemistry, University of Oxford.
Professor Claus Oxvig, Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet. (Formand).
Professor Poul Nissen, Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet.
Medvejleder:
Senior Advisor Hanne Poulsen, Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet.
Sprog: PhD afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.