Peter Andreasen tildelt visiting professorship i Kina

Professor Peter Andreasen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, er tildelt et såkaldt ”Visiting Professorship for Senior International Scientists of the Chinese Academy of Sciences in 2012”.

Professor Peter Andreasen (til venstre) med professor Mingdong Huang, der er leder af State Key Laboratory of Structural Chemistry ved the Fujian Institute of Research on the Structure of Matter, Chinese Academy of Sciences i Fuzhou, hvor Peter Andreasen er blevet tildelt et visiting professorship.

Det prestigefyldte professoratet tildeles Peter Andreasen som en anerkendelse af hans store ekspertise inden for forskningen med proteaser og cancer. Professoratet indebærer en forpligtelse til to måneders forskning og undervisning i Kina, nærmere bestemt ved Fujian Institute of Research on the Structure of Matter, Chinese Academy of Sciences i Fuzhou.

Tildelingen af professoratet vil endvidere gøre det muligt for Peter Andreasen at styrke det gode samarbejde, som han og hans forskningsgruppe allerede har med professor Mingdong Huang i Fuzhou.

Mingdong Huang og Peter Andreasen leder Danmarks Grundforskningsfonds og National Natural Science Foundation of China’s ”Center for Proteaser og Cancer”, der arbejder med biokemiske mekanismer for metastatisk spredning af maligne tumorer. Udover Mingdong Huang og Peter Andreasen omfatter centret flere andre kinesiske (Suzhou) og danske forskere (Aarhus og København).

Centrets bevilling løber 2009-2014. Centrets aktiviteter har indtil nu resulteret i mere end 50 videnskabelige publikationer i anerkendte internationale tidsskrifter.

CDanish-Chinese Centre for Proteaser og Cancer

Professor Peter Andreasen