Peter Refsing Andersen tildelt Hallas-Møller Emerging Investigator bevilling

Postdoc Peter Refsing Andersen fra Institute of Molecular Biotechnology (IMBA) ved Vienna BioCenter i Østrig har fået en Hallas-Møller Emerging Investigator-bevilling på 10 mio. kr. over de næste fem år til at etablere sin egen forskningsgruppe ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, AU, til at forske i genetiske parasitter.

Peter Refsing Andersen modtager 10 mio. kr. over de næste fem år til at etablere sin egen forskningsgruppe ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, AU, til at forske i genetiske parasitter. Foto: Ernst Tobisch.

Genetiske parasitter, såsom vira og transposoner (’hoppende gener’), har koloniseret genomet hos stort set alle livsformer. Kampen mellem værtsgenomerne og de genetiske parasitter skaber et evolutionært våbenkapløb – en tilstand af hurtig innovation af genernes reguleringsmekanismer. Med Hallas-Møller Emerging Investigator stipendiet vil Peter Refsing Andersen etablere en forskningsgruppe, der kortlægger nye mekanismer for genregulering gennem studier af våbenkapløb mellem værtsgenomer og genetiske parasitter.

Peter udførte sine ph.d.-studier på Institut for Molekylærbologi og Genetik, AU, hvor han studerede, hvordan menneskeceller sorterer gen-produkter, såkaldte RNA-molekyler, så de brugbare beholdes, mens de nytteløse og beskadigede RNA-molekyler sendes til nedbrydning. Peter modtog herefter stipendier fra både Alfred Benzon Fonden og Novo Nordisk Fonden til at flytte til Wien for at udføre forskning som postdoc i en af verdens førende grupper i forståelsen af, hvordan genetiske parasitter holdes i skak gennem netop regulering af RNA.

Gennem studier af våbenkapløbet mellem værtsgenomer og genetiske parasitter har Peter under sine postdoc-studier i Wien afdækket nye mekanismer, som bøjer og omgår de normale regler for genernes regulering. Dette har blandt resulteret i en artikel publiceret i Nature sidste år, der beskriver, hvordan en normal gen-sluknings-mekanisme gennem våbenkapløbets innovation er blevet ”hacket” til faktisk at tænde gener (der så slukker for genetiske parasitters gener!). Ved af afdække sådanne ”hackede” genetiske mekanismer, vil Peters forskningsgruppe både lære mere om, hvordan gener reguleres, og om hvordan vores genomer bekæmper genetiske parasitter.

Om Hallas-Møller Emerging Investigator stipendiet

Formålet med Hallas-Møller Emerging Investigator-stipendierne er at støtte og styrke udviklingen af unge og lovende forskningsledere i Danmark inden for biovidenskab og basal biomedicin, der primært fokuserer på sundhed og sygdom samt forståelsen af den menneskelige organisme.

Stipendierne er en del af Novo Nordisk Fondens nye ’Research Leader Programme’, der har til formål sikre, at de bedste forskningsledere på alle karrieretrin får mulighed for at forfølge ambitiøse og betydningsfulde projekter.

Postdoc Peter Refsing Andersen
Institute of Molecular Biotechnology, Vienna BioCenter, Østrig